Als je helemaal naar de Rode Planeet gaat om door het rode zand te crossen, kan je maar beter goede wielen meenemen. Want, laten we wel wezen, een garage zal je niet snel tegenkomen. En wat blijkt? Er bestaat een universum aan superspeciale wielen...

Eigenlijk zou je verwachten dat de titel van deze Beeldbuis iets in de trant van “we moeten niet steeds het wiel opnieuw uitvinden” zou zijn. Als je zoekt op ‘reinventing the wheel’ binnen YouTube dan krijg je uren aan innovatieve wielconcepten te zien (waarvan hieronder een selectie). Maar zo cliché zijn wij natuurlijk niet.

Belangrijker is misschien wel dat het simpelweg niet klopt. Want laten we wel wezen: NASA vindt in bovenstaand filmpje helemaal het wiel niet opnieuw uit. Aan het geniale centrale element van die uitvinding, is niets meer toegevoegd sinds Gnerk Grotr de Holemens (of wie het ook was) zijn concept aan de rest van zijn stam pitchte. Het is en blijft een ronde schijf met een as in het midden waarop iets rijdt.

De innovatie van de wielen voor de Curiosity Mars rover zit ‘m in de ondraaglijke lichtheid die benodigd is voor ruimtereizen. Dus hoe maak je een wiel dat sterk genoeg is om een flinke lading te dragen, sterk genoeg is om boldly over ruig terrein te gaan waar letterlijk nog nooit een wiel is gegaan en dat tegelijkertijd licht genoeg is om daar überhaupt te kunnen komen? Het blijkt dat je dan een blok aluminium in de juiste vorm moet pletten. En dat is nogal een huzarenstukje.

Dat zie je vooral goed in de volgende video waar op dezelfde manier (sterker nog: met dezelfde beelden) en wiel met heel andere eigenschappen wordt ontwikkeld: een wiel voor extreem hoge snelheden. Want wie meedoet aan het Wereldsnelheidrecord op land kan zich geen lekke band permitteren. Vooral niet omdat een rubber band bij die snelheid gewoon van de velg zou worden afgeslingerd. Het is een effect waar met name fans van radiografisch bestuurbare auto’s half Youtube mee volzetten. Bijvoorbeeld in onderstaand filmpje:
 


Maar goed de fantastische gehamerde aluminium wielen van de snelste ‘auto’ op aarde dus:
 


En dan zijn er nog legio pogingen om voor meer dagelijks gebruik aanpassingen te doen aan het oude vertrouwde wiel. Hier is de beloofde greep uit het aanbod. Bijvoorbeeld door een motor in het wiel te maken (verder niet heel vernieuwend, maar toch leuk):
 


Er zijn wel meer ontwerpen waarbij men gebruik heeft willen maken van de ruimte in het wiel, bijvoorbeeld met schokbrekers in het wiel:



Een wiel dat naar wens kan veranderen in een rupsband, handig als je als Amerikaan in het buitenland bent:



Een oude oplossing voor een nog altijd bekend parkeerprobleem:



En een meer moderne voor hetzelfde, nog altijd niet opgeloste probleem:



Voor ieder wat wiels, zou je bijna zeggen...!