Het snel ronddraaien van een achttien meter hoge cilinder op het dek van een schipleverde eenbrandstofbesparing van een kleine drie procent.  Dat blijkt uit een proef die het Finse bedrijf Norsepower uitvoerde op het de roll on-roll off vrachtschip Estraden  van de Finse reder Bore.

De stuwkracht staat haaks op de wind

Het idee van een sneldraaiende rotor die bij wind stuwkracht oplevert bestaat al lang, en werd in het begin van de vorige eeuw bedacht door de Finse inginieur Sigurd Savonius en in 1926 gedemonstreerd door Anton Flettner bij een Atlantic oversteek in 1926. Vandaar de naam Flettner rotor.

De achterliggende fysica is betrekkelijk eenvouwig. Als luchtstroom door de wind de ronddraaiende rotor treft, dan veroorzaakt die door de wrijving aan de ene kant een versnelling en aan de andere kant een vertraging van de luchtstroom, met een drukverschil tot gevolg. Dat resulteert in een stuwkracht loodrecht op de richting van de wind. Het zogeheten Magnuseffect treedt ook op bij het spinnen van een tennis- of golfbal. Het ronddraaien van de rotor door een elektromotor kost energie, maar bij een goed gelagerde Flettner rotor is dat betrekkelijk weinig.

Tijdens de half jarende proef op de Estrada, een vrachtdienst tussen Nederland en Helsinki, werd een brandstofbesparing van 2,6 % bereikt, aldus Norsepower, de producent van de Flettner rotor. De stuwkracht die de rotor genereert is sterk afhankelijk van de grootte van de rotor en de kracht van de wind. Norsepower schat dat eenzelfde schip met zes van die rotoren bij routes met gunstige windkracht een besparing van 20 % kan realiseren.

 

 

 

accelerates air flow on one side of the Rotor Sail and restricts the air flow on the opposite side of the Rotor Sail. The resulting pressure difference creates a force that is perpendicular to the wind flow direction – a lift force. The circulatory flow, created here by the skin friction, is the same phenomena that creates lift for an aircraft wing. The same principle applies to rotating spheres and cylinders. This can also be observed for example in golf, tennis or football, where spinning balls curve in flight. - See more at: http://www.norsepower.com/rotor-sail-solution/technology#sthash.YNAirIxI.dpuf

accelerates air flow on one side of the Rotor Sail and restricts the air flow on the opposite side of the Rotor Sail. The resulting pressure difference creates a force that is perpendicular to the wind flow direction – a lift force. The circulatory flow, created here by the skin friction, is the same phenomena that creates lift for an aircraft wing. The same principle applies to rotating spheres and cylinders. This can also be observed for example in golf, tennis or football, where spinning balls curve in flight. - See more at: http://www.norsepower.com/rotor-sail-solution/technology#sthash.YNAirIxI.dpuf