Robotkarretjes in Nissan-fabriek rijden op afgedankte Leaf-accu's
Gebruikte accu's uit de elektrische auto Nissan Leaf kunnen nog zeker tien jaar mee in autonome robotwagens. Het autobedrijf ontwikkelde een manier om de accupakketten te ontmantelen, testen en de modules opnieuw te gebruiken.
Nissan kondigde vorige week aan dat gebruikte lithium-ionaccupakketten uit de populaire elektrische Nissan Leaf vanaf nu een nieuw leven krijgen in elektrische robotkarretjes die de Nissanfabrieken bevolken.
Deze automated guided vehicles (AGV's) dienen als een soort postbezorgers in de fabriek. Ze rijden autonoom rond langs magnetische banen en bezorgen auto-onderdelen op de plekken waar werknemers ze nodig hebben. Ze reden altijd op loodaccu's die elk jaar vervangen moesten worden. De karretjes rijden vanaf nu op oude Leaf-accu's.
Uit elkaar halen
Nissan richtte er in 2010 al de joint venture 4R Energy voor op samen met Sumitomo (4R staat voor refabricate, recycle, resell, reuse). 4R Energy ontwikkelde een manier om de accupakketten uit elkaar te halen, snel te testen op kwaliteit en de losse modules geschikt te maken voor hergebruik.
Actieradius
Kort door de bocht krijgt elke module een kwaliteitsstempel. A is als nieuw, C is nog geschikt als noodvoorziening bij een stroomstoring bijvoorbeeld. Gebruikte maar nog goede accumodules zijn prima geschikt voor de AGV's. Daarvoor is het namelijk minder belangrijk dat ze een zo groot mogelijke actieradius hebben. Dat is voor een auto wel belangrijk.
Capaciteit
Elke keer dat je een accu oplaadt en weer ontlaadt gaat er een klein deel van de capaciteit verloren. Een nieuw accupakket van een elektrische auto heeft de maximale capaciteit en daarmee de maximale actieradius, zeg 250 kilometer.
Dat neemt af naar mate je hem vaker oplaadt. De levensduur van een accu voor een elektrische auto is daarom eindig: op een gegeven moment kun je er zo weinig kilometers mee rijden voor je hem weer moet opladen dat het pakket aan vervanging toe is. Hoe snel dat gaat hangt onder andere af van het type en de kwaliteit van de accu en de manier van laden. Voor lithium-ionaccu's zoals die in de Nissan Leaf geldt een gemiddelde van ruim 2 procent capaciteitsverlies per jaar.
Langere levensduur
De zevenhonderd AGV's in de Nissan-fabriek in Oppama (Japan) kunnen prima uit de voeten met een accu die je vaker moet opladen. Een karretje heeft genoeg aan drie modules van de 48 die in een Leaf zitten. Ze rijden om de haverklap even naar een laadstation om energie bij te tanken. Zo zijn ze continu inzetbaar, ook met accu's die iets van hun capaciteit kwijt zijn.
Met het gebruikt van de voormalige Leaf-accu’s in de bezorgrobots in de fabriek wordt de levensduur van de accu's nog eens met 10 tot 15 jaar verlengd, zegt Nissan. Ze hoeven dus veel minder snel gerecycled te worden, wat afval en CO2-uitstoot bespaart. Bovendien wordt de inruilwaarde van de accu's hoger voor bezitters van een elektrische auto, zegt Nissan.
Johan Cruijff Arena
Nissan gebruikt de afgedankte auto-accu's niet alleen voor hun robotkarretjes. In 2018 al plaatste het bedrijf 148 nieuwe en gebruikte Leaf-accu's met in totaal bijna 3 megawattuur aan capaciteit in het nieuwe energie-opslagsysteem van de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. 4200 zonnepanelen op het dak van het Ajax-stadion laden de accu's op. Bij pieken in de stroomvraag kan het systeem zelfs elektriciteit aan het net leveren.
Tekst: Bastienne Wentzel
Beeldmateriaal: Nissan