Robotkakkerlakken inspecteren vliegtuigmotor
Onder de noemer IntelligentEngine wil Rolls-Royce allerlei robotjes inzetten om vliegtuigen te inspecteren en te repareren.
Vliegen is de veiligste vorm van vervoer. Dat komt mede door de strikte vliegtuiginspecties. Maar volgens Rolls-Royce, de op een na grootste fabrikant van vliegtuigmotoren ter wereld, kunnen die inspecties sneller en goedkoper zonder aan veiligheid in te boeten. Sterker nog, de veiligheid zou erdoor omhoog gaan.
Het Engelse bedrijf ontwikkelt momenteel het concept IntelligentEngine, waarbij onder meer robotische kakkerlakken en slangen in de motor kruipen om visuele inspecties en reparaties uit te voeren.
Slangrobot
Voor een grondige visuele inspectie is het nu nog nodig om een turbinemotor van het vliegtuig te verwijderen en hem uit elkaar te halen; een tijdrovende en kostbare klus. Inspect Robots zijn thermisch geïsoleerde, gerobotiseerde periscopen, ongeveer ter grootte van een potlood, die in de toekomst permanent in de turbinemotor kunnen worden geïnstalleerd. Hiermee kan de motor zichzelf deels inspecteren en bepaalde onderhoudsbehoeftes rapporteren.
Zonodig kan de Snake Robot, een flexibele buis die op moeilijk bereikbare plekken midden in de motor kan komen, een groepje Swarm Robots loslaten. Deze robotische kakkerlakken hebben een diameter van ongeveer 10 mm en sturen via een minicamera vanuit de motor live beelden door naar een operator.
Repareren op afstand
Robots doen niet alleen inspecties, maar kunnen ook bepaalde reparaties uitvoeren zonder de motor te demonteren. Flare Robots bewegen als een endoscoop door de motor en herstellen in
paren beschadigingen aan thermische coatings.
Complexere reparaties, zoals aan beschadigde turbinebladen, wil Rolls-Royce in de toekomst op afstand doen met Remote Boreblending Robots. Nu moet daarvoor nog een gespecialiseerd team naar de locatie afreizen, wat veel tijd kost. Niet-gespecialiseerde, lokale onderhoudsteams kunnen de Remote Boreblending Robot in de motor plaatsen, waarna een expert vanuit Rolls-Royce’s Aircraft Availability Centre de controle overneemt en de reparatie uitvoert.
Rolls-Royce ontwikkelt deze concepten in samenwerking met industriepartners en kennisinstituten zoals de universiteiten van Nottingham in Engeland en van Harvard in Amerika.
Tekst: Paul Schilperoord