De EZ-GO van de Franse autofabrikant Renault is een elektrisch aangedreven, zelfrijdende taxi met zitplaats voor zes personen. Het voertuig heeft een grote achteringang met loopplank, waardoor het ook goed toegankelijk is voor mensen in een rolstoel of met een kinderwagen.

De toekomst van stadsvervoer ligt volgens Renault bij gedeelde, op afroep beschikbare autonome voertuigen. De Franse autofabrikant heeft deze visie uitgewerkt tot het concept EZ-GO.

Dit is een elektrisch aangedreven, zelfrijdende taxi met zitplaats voor zes personen. De passagiers beschikken over een comfortabele zithoek, een panoramisch uitzicht en voldoende plek voor bagage, een rolstoel of kinderwagen.

 

 

Concurrerende kilometerprijs

Volgens Renault combineert de EZ-GO het comfort van een eigen auto met de efficiëntie en veiligheid van openbaar vervoer. Gebruikers kunnen bij verzamelstations in de stad opstappen of via de app op hun smartphone een EZ-GO afroepen.

Het idee is dat individuele gebruikers het voertuig delen met andere reizigers die nagenoeg dezelfde route afleggen. Hierdoor zou de EZ-GO een sterk concurrerende kilometerprijs kunnen bieden tegenover andere taxidiensten, stelt Renault.

De autofabrikant zegt al binnen vier jaar een autonome taxi in de markt te willen zetten.

 

Antenne

De EZ-GO kan op level 4 autonoom rijden. Dat betekent dat het voertuig volledig autonoom, zonder bestuurder, in de rijbaan rijdt, afstand houdt, afslaat en van baan verwisselt.

Alleen in extreem complexe situaties, bij extreme weerssituaties of als er een incident heeft plaatsgevonden, moet een bestuurder de controle over het voertuig kunnen overnemen. Dat zou dan op afstand moeten gebeuren vanuit een connected monitoring-centrum.

Alle sensoren, radar en camera’s benodigd voor autonoom rijden zijn in een antenne verwerkt die automatisch uitklapt wanneer de auto start.

 

Loopplank

Een praktische aanpassing van de EZ-GO ten opzichte van gewone auto’s is de instap: de deuren aan de zijkant zijn vervangen door een enorme achteringang. Middels een parallellogramconstructie scharniert het complete dak met de achterkant als een geheel omhoog en naar voren toe.

Tegelijk laat het actieve veersysteem de auto naar de grond zakken en schuift er een loopplank naar buiten. Zo kunnen passagiers gewoon naar binnen lopen en levert de EZ-GO bovendien een ongekend goede toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en mensen met grote koffers, kinderwagens of rollators.

Dankzij de vierwielbesturing is de EZ-GO zeer wendbaar in het stadsverkeer. Daarbuiten komt het voertuig niet, want de maximumsnelheid is, mede vanuit veiligheidsoogpunt, begrensd op 50 km/h.

Tijdens het rijden communiceren EZ-GO’s met elkaar en met andere intelligente voertuigen. Via lichtbalken op de carrosserie communiceert de EZ-GO met de overige verkeersdeelnemers.

tekst Paul Schilperoord
illustraties Renault