Rusland begint aan de bouw van een nieuw type ijsbreker met nucleaire aandrijving. Bij de tewaterlating zal de Lider de grootste en sterkste ijsbreker ter wereld zijn.

De werf Zvezda in de buurt van Vladivostok gaat de nieuwe ijsbreker bouwen in opdracht van FSUE Atomflot, een dochter van het nucleaire staatsbedrijf Rosatom. Het 209 meter lange en 47,7 meter brede schip met de naam Lider – wat ‘leider’ betekent – moet zich een weg door vier meter dik ijs kunnen banen. Het wordt dan ook een slag groter dan de grootste Russische ijsbrekers van dit moment, die ‘slechts’ drie meter dik ijs aankunnen.


Kwart van Borssele

Lider krijgt de beschikking over twee kernreactoren van het Russische type RITM-400 met een gezamenlijk vermogen van 120 megawatt. Ter vergelijking: dat is ongeveer zestien keer het vermogen van de sterkste locomotieven in de wereld en een kwart van het totale vermogen dat de kerncentrale in Borssele produceert. De warmte die de kernreactoren opwekken, wordt door middel van een stoomturbine en een generator omgezet in elektriciteit voor de schroeven van het schip.


Noordelijke Zeeroute

Het schip, dat in 2027 klaar moet zijn, haalt in ijsloos water een snelheid van 22 knopen oftewel ruim veertig kilometer per uur.

Rusland is het enige land ter wereld dat over nucleaire ijsbrekers beschikt. Atoomaandrijving is bij uitstek geschikt voor deze Russische schepen, die gedurende lange tijd een groot vermogen moeten leveren zonder onderweg te kunnen tanken.

De bouw van Lider valt niet los te zien van het toenemend economisch belang van de Noordelijke Zeeroute, die in het Poolgebied vanaf de doorgang tussen Siberië en Alaska in de richting van Scandinavië loopt. Door het smelten van ijskappen is die route een steeds groter deel van het jaar bevaarbaar – maar ijsbrekers moeten daar wel een handje bij helpen. Rusland wil het schip ook in andere delen van de Noordelijke IJszee inzetten.

 

Tekst: Timo Können

Foto bovenaan: Mustafa Kashka, directeur van Atomflot, tekent het contract voor Lider. Credit Rosatom