Opvouwbare scooter
De opvouwbare elektrische scooter GiGi, naar verluidt de eerste ter wereld, heeft opgevouwen een afmeting van 72 bij 33 bij 84 cm, het formaat van een flinke koffer. Maar die flinke koffer weegt wel 32 kg.
De scooter is daartoe te reduceren in een paar stappen dankzij de scharnierende treeplank, waar de voeten op rusten. De plank bestaat uit twee delen en lijkt op een duimstok, waarbij het ene latje onder de andere kan draaien. Dat gebeurt na het ontgrendelen van de treeplank ook min of meer bij de GiGi.
Door de voorzijde van de scooter ongeveer 180° te draaien nestelen stuur en voorwiel zich deels in en onder de achterzijde. Hierbij staan het voor- en achterwiel vlak naast elkaar – kissing wheels noemen de bedenkers dat. ‘In het compacte zit de kracht van het ontwerp’, aldus Stijn Enneking, algemeen directeur van GiGi.
Optillen
De opgevouwen GiGi is via een handgreep als een trolley mee te slepen. Gemakkelijk is dat overigens niet, onder meer doordat het steunvlak van de kussende wielen relatief smal is. De kans op wiebelen en onbalans is groot. Alleen sterke polsen weten het evenwicht te bewaren. ‘Je kunt hem beter op het laatste moment opvouwen en dan even optillen. Bijvoorbeeld als je van het perron in de trein stapt’, zegt Enneking.
Voor dat 'even optillen’ zijn wel wat spieren nodig: de GiGi weegt 32 kg.
De kleine scooter, die is ontworpen door designbureau C10 Design & Development, wordt verkocht als helmloze snorfiets voor zo’n vierduizend euro en mikt op diverse doelgroepen.
Forensen bijvoorbeeld, die met de trein komen of vanwege de parkeerdrukte de auto aan de rand van de stad zetten. Of bedrijven die een schoon en compact vervoermiddel willen hebben voor binnenstedelijke werkbezoeken. Daarnaast is recreatief gebruik in en buiten de stad een mogelijkheid.
Een groot voordeel is dat de dure scooter van de straat af kan, benadrukt Enneking. ‘Dat reduceert de kans op diefstal en drukt de verzekeringskosten.’