Trappen met ronddraaiende pedalen is niet de meest efficiënte manier om kracht over te brengen naar het achterwiel van je fiets. De Amerikaanse uitvinder Rodger Parker investeerde daarom vijftien jaar in het ontwikkelen van een alternatief.

De door hem ontwikkelde NuBike heeft pedalen die meer dan twee keer zo lang zijn als die van een conventionele fiets, waardoor de fietser ruim twee keer zoveel kracht kan overbrengen. Om die pedalen te kunnen bedienen, moet je ze niet ronddraaien maar op en neer bewegen. 

Volgens Parker is de verticale beweging van de pedalen minder belastend voor de knie-, heup- en enkelgewrichten. Bovendien gaat de NuBike volgens hem merkbaar sneller of verder met minder krachtinspanning.
 

Hefboomwerking

De pedalen van de NuBike zijn als twee lange hefbomen aan de achterkant van het frame, vlak boven de achteras opgehangen. Een drijfstang zet de op en neer gaande beweging van ieder ­pedaal over naar een ronddraaiende beweging van het achterwiel. 

Deze drijfstang is aan de ene zijde iets voor het scharnierpunt van het pedaal opgehangen, om zoveel mogelijk van de hefboomwerking te kunnen benutten. Aan de andere zijde is de drijfstang verbonden met een schijf op het achterwiel.
 

Technische uitdaging

‘De soepele werking van dit systeem bleek wel een technische uitdaging’, laat Parker weten. ‘De ophangpunten van de twee drijfstangen aan de schijven liggen namelijk recht tegenover ­elkaar. Daardoor liep het systeem aanvankelijk steeds vast in het onderste dode punt van elke pedaalslag.’

Parker loste dit op door de naar beneden bewegende pedaal onderaan iets te versnellen, terwijl de naar boven bewegende pedaal wat vertraagt. Dit voorkomt dat de draaipunten in het dode punt recht tegenover elkaar komen te liggen. Hij verkreeg in 2017 patent op dit systeem.
 

Verwrongen tot krakelingen

Verder is het krachtenspel dat op de achteras werkt veel groter dan bij een conventionele fiets. ‘Daardoor werden de achter­assen steeds verwrongen tot krakelingen. We hebben twee jaar lang allerlei exotische materialen en hardingsprocessen moeten uitproberen en de as-opbouw moeten aanpassen om een oplossing te vinden’, aldus Parker. Uiteindelijk bood een metaal­legering voor militaire toepassingen soelaas.

De Road Bike, de duurste uitvoering van de NuBike, heeft een frame van carbon en vier versnellingen. Het huidige prototype weegt 10 kg, maar Parker verwacht het gewicht nog met 2 kg te kunnen verminderen.

Het lukte Parker niet om via crowdfunding genoeg geld op te halen voor serieproductie, maar daardoor laat hij zich niet uit het veld slaan. Hij heeft alweer nieuwe fietsontwerpen met hetzelfde aandrijfprincipe op de tekentafel liggen.
 

Tekst: Paul Schilperoord