Op een elektrische koffer door de stad
Een oplossing voor de ‘eerste en laatste kilometer’ van forensen is volgens sommigen de sleutel tot duurzame stedelijke mobiliteit. Misschien is die oplossing de Honda Motocompacto die opvouwt tot kofferformaat.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
De Motocompacto is een moderne opvolger van de Motocompo, een opvouwbare scooter met benzinemotor die Honda in 1981 op de markt bracht. Dat voertuig was vooral bedoeld om achterin de auto mee te nemen.
Korte afstanden
De Motocompacto daarentegen moet de auto juist geheel of gedeeltelijk overbodig maken. Honda richt zich nu namelijk op het snel afleggen van de relatief korte afstanden tussen de begin- en eindbestemming naar treinstation of bus-, tram- of metrohalte. Of natuurlijk vanaf de parkeerplaats naar een autoluwe stadskern.
Wat maakt de Motocompacto daarvoor anders dan andere scooters? Volgens Honda is dat vooral het hele platte en compacte, smartphone-vormige ontwerp. In opgevouwen toestand is dat pakket 74 bij 54 centimeter groot en een krappe 9,5 centimeter dik.
Aluminium frame
Onder het gladde uiterlijk ligt een aluminium frame. Het voorwiel met de elektromotor voor de aandrijving liggen mooi binnen de rechthoekige carrosserievorm.
De verlichting zit in de carrosserie weggewerkt. Om op de scooter weg te rijden klapt de gebruiker het stuur, zadel en achterwiel eerst naar buiten.
in november op de markt
De Motocompacto heeft een maximumsnelheid van bijna 25 kilometer per uur en een bereik van een kleine twintig kilometer. Opladen van de batterij duurt 3,5 uur.
De scooter weegt nog wel bijna negentien kilogram, wat redelijk veel is om trappen in trein- en metrostations mee op en af te sjouwen. Al is de opgevouwen brommer wel voort te rollen.
De Honda Motocompacto komt in november allereerst in Amerika op de markt voor een prijs van 995 dollar, ongeveer 940 euro.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Honda