Na drie jaar bouwen is maandag de nieuwe sluis in het Twentekanaal bij Eefde in gebruik genomen. Een dringend capaciteitsprobleem moet daarmee verholpen zijn. 

De nieuwe sluiskolk ligt pal naast de ruim tachtig jaar oude, monumentale sluis van Eefde. De nieuwe kolk is iets dieper en kan daardoor iets zwaardere schepen aan, maar de verdere afmetingen zijn met een breedte van circa 12 meter en een lengte van 140 meter gelijk. 

Het Twentekanaal is de voornaamste transportader voor de Twentse industrie. Jaarlijks passeren twaalfduizend schepen de sluis. De oude sluis was daarop niet berekend, waardoor de wachttijden konden oplopen tot drie kwartier.
 


SEGMENTDEUR

De nieuwe sluiskolk is voorzien van een door Hollandia Infra gebouwde segmentdeur, die niet om een verticale, maar om een horizontale as draait. Gaat de sluis open, dan draait de deur weg in de bodem. Met een breedte van vijftien meter en een hoogte van vijf meter is deze segmentdeur uniek in Nederland (lees ook: 'Nieuwe sluisdeur Twentekanaal geplaatst').

Voordeel is dat deze deur bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten, wat bijdraagt aan de veiligheid. Daarnaast is de deur eenvoudig te onderhouden en energiezuinig in gebruik.
 



Drie deurtypen

De nieuwe deur is geplaatst aan de Twentekant van het kanaal. Aan de IJsselkant heeft de kolk een traditionele puntdeur. Bijzonder is wel dat het hele sluiscomplex bij Eefde nu over drie verschillende deurtypen beschikt. De naastgelegen sluis, een rijksmonument uit 1933, is voorzien van hefdeuren.   


Beeld: Rijkswaterstaat