Vandaag is de officiële opening van het vernieuwde Suezkanaal in Egypte. Een nieuwe parallelle vaargeul, geschikt voor de moderne, bredere vrachtschepen, is in minder dan een jaar tijd uitgebaggerd. Mede dankzij de Nederlandse bedrijven Van Oord en Boskalis kon het zo snel gaan.

In augustus vorig jaar liet premier Al-Sisi van Egypte weten dat het nieuwe, bredere kanaal binnen een jaar klaar moest zijn – een schok voor de baggeraars, die tot dat moment waren uitgegaan van een planning  van drie jaar. Al-Sisi zag echter dat de economie van zijn land inzakte en wilde zo snel mogelijk een nieuwe handelsroute.

In oktober kreeg een consortium van vier baggeraars de klus. 'Diezelfde maand waren de eerste ingenieurs ter plaatse en niet veel later kwamen de eerste schepen', aldus Piet Prins, die deel uitmaakte van het projectmanagementteam van het Challenge Consortium.

Monsterklus

In totaal is er 200 miljoen m3 zand weggebaggerd het afgelopen jaar – een monsterklus. In de drukste periode werkten 28 schepen samen om 1,4 miljoen m3 per dag te verplaatsen. Daarvoor moest 24 uur per dag worden gewerkt – alles om de Egyptische deadline te halen.

De baggeraars hebben voornamelijk cutterzuigers ingezet, baggerschepen die de bodem als het ware in plakjes snijden en vervolgens wegpompen. Het project had invloed op de hele baggerwereld, want 60 % van alle cutterzuigers was het afgelopen jaar aan het werk bij het Suezkanaal.

Voor de werkzaamheden groeven de baggeraars meerdere geulen vanuit het oorspronkelijke kanaal, zodat ze op tien plekken tegelijk konden werken. Toen het werk eenmaal een stuk was gevorderd en er meer vaarruimte ontstond, konden ook de grotere sleephopperzuigers hun opwachting maken. Die zuigen het zand met pompen het ruim in, waarna het via pijplijnen wordt weggevoerd.

Het nieuwe, parallelle Suezkanaal is belangrijk voor de landen rond het water. Met de bredere, diepere vaargeul zullen er meer grote containerschepen langskomen. Het Suezkanaal biedt een snelle verbinding tussen Europa, Azië en het Midden-Oosten; dankzij het water hoeven schippers niet helemaal om Afrika heen. Moderne schepen waren voor de verbreding echter te groot geworden om door het kanaal te kunnen; nu is dat weer mogelijk. De containerreuzen meren aan in de havens rond het kanaal, wat goed is voor de economie van de regio. Mede daarom zijn er bij de opening veel regeringsleiders aanwezig. Van Oord, Boskalis en de andere baggerbedrijven zijn trots op hun werk. 'Het in zo'n korte tijd mobiliseren van zo'n grote baggervloot is nog nooit vertoond', aldus een woordvoerder van Boskalis.

Beeld Bert Visser/Van Oord