In grote steden is het voor ambulances een hele uitdaging om zich een weg door het drukke verkeer te banen. Een fiets kan dan uitkomst bieden.

In Nederland kennen we de Rapid Responder, vaak een motor- of fietsambulance, waarmee een ambulanceverpleegkundige snel ter plekke kan komen om de behandeling op te starten, de patiënt te stabiliseren of te reanimeren. Daarmee worden belangrijke minuten gewonnen tot de ambulance arriveert.

In Parijs, de stad met de zwaarste verkeersopstoppingen in Europa en dagelijks tweehonderd kilometer aan file, rijdt nu de Emergency Bike die specifiek voor dat doel is ontworpen.


Gele hesjes

Na de demonstraties van de gele hesjesbeweging in 2019, waarbij de dagelijkse filelengte in Parijs opliep tot zevenhonderd kilometer, kwam Wunderman Thompson Paris op het idee van een fietsambulance. Het ontwerpbureau ontwikkelde de Emergency Bike vervolgens in samenwerking met de elektrische fietsenspecialist Ecox.

Als basis dient een aluminium frame van een tweewielige cargobike van het merk Urban Arrow. Achterop en bovenop het voorwiel van de fiets staan twee thermisch geïsoleerde opslagboxen voor medische benodigdheden. Deze hebben een gezamenlijke inhoud van 150 liter.


Trapondersteuning

Om snel en veilig de stad te kunnen doorkruisen is de Emergency Bike uitgerust met elektrische trapondersteuning en sterke hydraulische remmen. De accu’s leveren voldoende capaciteit voor 160 kilometer. Om in het verkeer op te vallen is de fiets wit, voorzien van medische stickers en uitgerust met een blauw zwaailicht en een claxon van 140 decibel.

Verder heeft de fiets verstevigde antilekbanden, een GPS location tracker en een usb-poort op het stuur om mobiele apparatuur op te laden.

Een Franse dokter die het prototype in de straten van Parijs testte heeft het eerste productie-exemplaar gekocht en gaat er nu dagelijks mee op pad. Hulpdiensten kunnen de Emergency Bike, al dan niet met aanpassingen, bestellen bij Ecox.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: EmergencyBikes