Het opstijgen van een elektrisch vliegtuig kost veel energie. Een speciale lift moet uitkomst bieden.

Voor gebruik in steden moeten vliegende taxi’s geruisloos en emissievrij zijn, en gemakkelijk kunnen landen en opstijgen. Diverse bedrijven ontwikkelen daarom eVTOL (electric vertical take-off and landing)-toestellen.


Vliegkilometers

Het mechaniek voor verticaal opstijgen en landen is echter zwaar, creëert extra luchtweerstand tijdens horizontaal vliegen en verbruikt veel energie. Terwijl die energie juist nodig is om meer vliegkilometers uit de acculading te halen.

Het Amerikaanse bedrijf Talyn Air bedacht daarom een vliegend liftplatform om elektrische vliegtuigen mee te lanceren.


SpaceShipTwo

Het idee heeft een duidelijke herkomst. Talyn Air is opgericht door ingenieurs afkomstig van SpaceX en Scaled Composites, de ontwikkelaar van ruimtevaartuig SpaceShipTwo dat door een draagvliegtuig in de lucht wordt gelanceerd.

Vanuit dit idee werd het elektrisch aangedreven liftplatform geboren. Om zowel verticaal als horizontaal te kunnen vliegen heeft het liftplatform acht verticale propellers in paren van twee, twee duwpropellers en vleugels.


Vliegend liftplatform

Bij de start koppelt het autonome liftplatform bovenop aan het vliegtuig, trekt het verticaal de lucht in en brengt het vervolgens op snelheid.

Dan neemt de duwpropeller van het vliegtuig het over, koppelt het liftplatform los en landt weer om het eigen accupakket op te laden.


Vijf passagiers

Het elektrische vliegtuig biedt plek aan vijf passagiers, haalt een snelheid van 330 kilometer per uur en heeft een bereik van zo’n 560 kilometer.

Concurrerende eVTOL-toestellen, bijvoorbeeld met draaibare of opvouwbare propellers, hebben doorgaans een lagere of vergelijkbare topsnelheid en slechts de helft of nog minder vliegbereik.


technische uitdagingen

Het vliegtuig van Talyn Air kan zowel landen op een conventionele landingsbaan of nabij een Talyn Vertiport in de lucht aankoppelen met een liftplatform om verticaal te landen.

Het systeem van Talyn Air is interessant, maar er zijn nog wel de nodige hobbels te nemen. Die liggen enerzijds bij de certificering van zowel het vliegtuig als het autonome liftplatform en anderzijds bij de techniek.

Denk alleen al aan technische uitdagingen als het overschakelen van horizontaal naar verticaal vliegen en het aan- en afkoppelen in de lucht waarbij de besturing overschakelt van liftplatform naar vliegtuig en andersom.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Talyn Air