Op vliegveld Teuge is de toekomst van de luchtvaart al begonnen. Daar is E-Flight Academy gevestigd, een vliegschool met vooral elektrische vliegtuigen. De Ingenieur vloog mee.

 

Teuge International Airport, vlakbij Apeldoorn, is de thuisbasis van E-Flight Academy, een van de eerste vliegscholen ter wereld die lessen aanbiedt in elektrische vliegtuigen. Hier leren niet alleen amateurpiloten vliegen, maar maken ook verkeersvliegers in opleiding hun eerste vlieguren.

De luchtvaart moet stiller en schoner; elektrisch vliegen kan een oplossing zijn. Omdat een vliegles zo’n drie kwartier duurt, kunnen lestoestellen prima elektrisch zijn: het geringere bereik speelt dan geen rol.

Meevliegen

Op een grijze, koude dag in februari meld ik me bij de vliegschool. Eén van de oprichters, Matthijs Collard, heeft me uitgenodigd eens met hem mee te vliegen. Wanneer ik aankom, is de gastheer echter nergens te bekennen. Hij zit net in de lucht, zegt een collega. Even controleren hoe het zicht is boven en of hij zijn gast veilig kan meenemen. Het vliegen gaat bij deze vliegtuigen ‘op zicht’. Is het te mistig, dan wordt er niet gevlogen.

De vliegschool wekt zijn eigen stroom op met zonnepanelen op de hangaar.

Laadpalen

Ondertussen leidt Edwin van Voorthuizen, flight simulator developer bij E-Flight Academy, me rond door de hangaar. Daar staan vijf volledig elektrische toestellen van het type Pipistrel Velis Electro, gebouwd in Slovenië. Verderop staat overigens ook nog een benzinetoestel, noodzakelijk om piloten in opleiding een paar keer een vlucht van meer dan een uur te laten maken, de maximale duur van een elektrische vlucht.

E-Flight Academy is wereldwijd vrijwel de enige bijna volledig elektrische vliegschool. Van Voorthuizen: ‘In Zweden is er nog een. Sommige vliegscholen hebben één Velis Electro, maar vooral om daarmee goede sier te maken op open dagen.’

Vaste laadpalen

In de ruime hangaar is te zien hoe de vliegtuigen worden opgeladen: met kastjes op wielen waaruit een laadkabel komt. Dit is een speciaal voor de Velis Electro ontwikkelde en goedgekeurde lader. Op termijn wil vliegveld Teuge overstappen op vaste laadpalen. Ze staan er al, maar de aansluiting is nog niet goedgekeurd voor de elektrische vliegtuigen. Het laden van een vliegtuig duurt nu nog een uur, straks kan het in een half uur. Dat lijkt misschien geen groot verschil, maar een vliegschool verdient aan het lesgeven, dus hoe meer Pipistrels de lucht in kunnen, hoe beter.

Circuitje

Vanuit de hangaar zien we een vliegtuig afdalen vanuit het wolkendek. Na de landing volgt nog een stukje taxiën en voor ik het weet staat Collard voor me. ‘Erg veel zicht hebben we niet, maar het is net genoeg. We kunnen vliegen!’ Geen hele tocht, maar ‘een circuitje’ zit er wel in, een rechthoekig traject waarbij piloten zich oriënteren op bekende gebouwen.

Checken, checken, checken

Maar eerst: checken, checken en nog eens checken. Wie op Schiphol het vliegtuig neemt, merkt er weinig van, maar achter de schermen lopen de piloten en het boordpersoneel checklist na checklist na. Ook voor onze korte rondvlucht moet Collard dat doen. Samen lopen we om het vliegtuig heen. Hoe ziet de romp eruit, kan het hoogteroer vrij bewegen, hoe vol zitten de accu’s? Collard: ‘Zie je dat stukje metaal aan de onderkant? Dat dient om te checken of in een eerdere vlucht de staart per ongeluk de grond heeft geraakt. De verf zit er nog netjes op, dus dat is prima.’

Opgevouwen benen

We kruipen in de cabine. Zelfs met mijn doorsnee 1,80 meter past het allemaal maar net: stuurknuppel tussen mijn opgevouwen benen, voeten onder de rudder pedals, de richtingsroeren; ruimte om even te verzitten is er niet. Ik probeer mijn vierpuntsgordel om te doen. Het kliksysteem lijkt me hetzelfde als in een passagiersvliegtuig, toch lukt het niet. Zijn het mijn koude handen of de zenuwen?

Als ik eenmaal zit, heb ik tijd om rond te kijken. Hoe eenvoudig dit toestel ook is, voor me zie ik een indrukwekkende hoeveelheid meters, schermpjes en knoppen. Hoe kan een beginnende piloot hier ooit wijs uit worden? Al pratend zet Collard intussen rustig het ene na het andere knopje om. Master, Avionics, Battery. Check.

 

Alle foto’s: E-Flight Academy

De cockpit van de Velis Electro.

Verder lezen?

Dit is niet het hele artikel. Lees het volledige verhaal over elektrisch vliegen in het maartnummer van De Ingenieur.

Koop de digitale versie voor € 9,75 of neem een abonnement!