Lantaarnpaal als supersensor
Lantaarnpalen staan er toch, dus ze zijn prima te gebruiken als ophangpunt voor meetsensoren. Siemens start komende zomer een proef met een app die vrije parkeerplaatsen aanwijst.
Het zoeken van een parkeerplaats in de stad is vaak een crime. Er zijn inmiddels systemen met sensoren in het parkeervak. Staat er nog geen auto, dan geeft de sensor het signaal parkeerplaats vrij. Dat werkt prima, maar vereist wel de aanleg van aparte infrastructuur.
Siemens lanceert nu het idee om lantaarnpalen te gebruiken. Dat kan met een apart kastje, of, nog mooier, geïntegreerd in het armatuur van de verlichting. De nieuw ontwikkelde radarsensor scant voortdurend de onderliggende parkeerplaatsen binnen zijn bereik, en geeft via het mobiele netwerk informatie aan de centrale. Wie over de parkeerapp beschikt, ziet waar er parkeerplaatsen vrij zijn.
Het systeem van Siemens levert niet alleen real time informatie, maar bevat ook een lerend algoritme waarmee het patronen in de bezetting van de parkeerplaatsen herkent en de autobestuurder een voorspelling kan geven van de kans op vrije plekken. Omgekeerd kan de lantaarnpaalsensor ook illegaal geparkeerde voertuigen detecteren, bijvoorbeeld voor een uitrit of op een fietspad, en handhavers signaleren. Komende zomer start het bedrijf een proef met de sensorlantaarn in zowel Berlijn als Dubai.
De lantaarnpaal kan uiteraard ook voor andere meetdoeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld van luchtkwaliteit, geluidsniveaus, verkeersdrukte, aantallen voetganger en wat niet al. Die sensorfunctie wordt des te gemakkelijker nu de nieuwste generatie lantaarnpalen toch al met intelligentie wordt uitgerust om de hoeveelheid licht af te laten hangen van de aanwezigheid van mensen.