Laadpalen voor de toekomst
De komende jaren gaan we steeds meer elektrisch rijden. Maar welke laadinfrastructuur is daarvoor vereist? Dat verschilt per locatie. VOLT, een applicatie van Royal HaskoningDHV, biedt gemeenten en provincies helderheid.
Ā
Dit is een van inzendingen voor De Vernufteling 2021,Ā de jaarlijkse prijs die Koninklijke NLingenieurs in samenwerking met De IngenieurĀ uitreikt aan het advies- of ingenieursbureau met het meest vindingrijke project. Naast een prijs van een vakjury is er ook een publieksprijs. Hiervoor kunt u meestemmen van 11 januari tot 21 januari 2022. Een overzicht van alle inzendingen vindt u in ons dossierĀ De Vernufteling 2021.
Ā
Veel grote en kleinere gemeenten staan op dit moment voor dezelfde opgave. Nu de energietransitie vaart begint te krijgen en steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden, groeit de behoefte aan een netwerk van publieke laadpalen.
Maar hoeveel van die laadpalen zijn er eigenlijk idealiter nodig en waar is de behoefte het grootst? In een deel van de gemeente kunnen burgers vermoedelijk wel een eigen laadpaal plaatsen, maar in andere wijken zullen de meeste automobilisten juist op publieke palen zijn aangewezen. En waar is nog plek? De publieke ruimte is immers vaak overvol, of er staan bomen of straatmeubilair in de weg. āGemeenten willen daar grip op krijgenā, zegt Mark Gorter van Royal HaskoningDHV.Ā
Ā
Data en kennis
Met de nieuwe applicatie VOLT blijkt het ingenieurs- en adviesbureau in een behoefte te voorzien. Niet alleen op lokaal niveau, maar ook op regionaal niveau, zegt Cathelijne Hermans, ook van Royal HaskoningDHV. Inmiddels wordt het digitale platform al ingezet in de provincies Drenthe, Utrecht en Zuid-Holland en binnenkort volgen Oost-Nederland en Amsterdam. āDe energietransitie gaat razendsnel en niemand wil om de drie meter zomaar een laadpaal neerzetten. Dat is voor overheden soms een worsteling. Met VOLT kunnen ze een toekomstbestendig plan maken.ā
VOLT combineert alle data over het gebruik van elektrische voertuigen in de omgeving, de huidige laadinfra, de vraag naar laadpalen en de beschikbare netcapaciteit en de bestaande inrichting van de openbare ruimte. Maar die data ā zowel uit openbare bron als aangekocht ā is nog maar het begin. In de applicatie verrijkt Royal HaskoningDHV het geheel met de eigen, locatiespecifieke ingenieurskennis over huidig en toekomstig laadgedrag en over de openbare ruimte.
Ā
Optimaal plan
āScience, data en algoritmen kunnen we in VOLT combineren met een lokale blikā, zegt Gorter. āDe analyse levert uiteindelijk een optimaal plan, waarin precies wordt beschreven waar en hoeveel publieke laadpalen er nodig zijn.āĀ
Voordeel van de app is bovendien dat die dynamisch van aard is. Zijn er nieuwe data beschikbaar, dan kan de analyse daar gelijk op worden aangepast. āMet VOLT zitten we precies in de driehoek strategie, implementatie en technologieā, zegt Hermans. āDat is het onderscheidende: zoān platform was er nog niet.ā
Ā
Openingsbeeld: Depositphotos