KIVI start platform voor ingenieurshulp corona
Het coronavirus raakt de wereld hard. Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) roept zijn duizenden leden op kennis en vaardigheden beschikbaar te stellen voor het bestrijden van de crisis. Het is niet zeker dat we wonderen kunnen verrichten, stelt KIVI, maar we willen graag helpen.
De afgelopen weken is het openbare leven in talloze landen vrijwel volledig tot stilstand gekomen. De economie stagneert, terwijl de medische sector juist overuren draait. De verwachting is dat de crisis nog weken, zo niet maanden zal aanhouden.
Dat betekent dat er tekorten kunnen gaan ontstaan, stelt het KIVI-hoofdbestuur in een verklaring op de website. Niet alleen door een hogere vraag naar bekende producten zoals mondkapjes, maar ook doordat er mogelijk behoefte ontstaat aan nieuwe producten of toepassingen. KIVI is daarom donderdag een online platform gestart om hulpvraag en -aanbod met elkaar te verbinden.
Meer lezen in het Dossier Corona
Ingenieurs kunnen het verschil maken
'Als vereniging met achttienduizend leden kunnen wij mogelijk een belangrijk verschil maken', stelt Jan Wind, lid van het KIVI-hoofdbestuur. Hij verwijst naar de snel toenemende vraag naar beademingsapparatuur. 'Al op 16 maart kwam een bericht langs van iemand die probeert op korte termijn een eenvoudig beademingsapparaat te ontwikkelen om er vervolgens flinke aantallen van te produceren. Hij kwam alleen op enkele onderdelen kennis tekort om snel, veilig en degelijk zo’n product in elkaar te zetten.'
KIVI-leden hebben die kennis wél in huis en kunnen dus te hulp schieten. Dat geldt ook op het gebied van onderhoud. Op dit moment wordt bijvoorbeeld oude beademingsapparatuur en apparatuur van Defensie beschikbaar gemaakt voor gebruik bij coronapatiënten. KIVI-leden met specifieke kennis van die apparatuur kunnen uitstekend helpen bij onderhoud of reparaties, kennis die in ziekenhuizen vaak niet meteen aanwezig is. Daar komt bij dat een aantal aangesloten ingenieurs momenteel thuis zit, door de plotseling teruggevallen vraag naar hun diensten.
Massaal gereageerd
Behoefte aan extra technische ondersteuning voor de vitale sectoren kan zich op veel terreinen voordoen. Van ICT tot transport en logistiek, van medische technologie tot telecommunicatie en van 3D-printen tot softwaregestuurde productie. Tevens kan kennis uit een heel andere sector misschien bijdragen aan een oplossing.
Het idee is dat KIVI-ingenieurs zich aanmelden bij het nieuwe platform, met hun specifieke expertise. Daarnaast wordt er een portal opgezet waarop bedrijven en organisaties uit de vitale sector hun hulpvraag kunnen plaatsen: hebben ze behoefte aan ingenieursadvies, een slimme oplossing of een product? 'Het is niet zeker dat we wonderen kunnen verrichten', stelt Wind, 'maar we willen graag helpen.'
Op een eerste oproep aan de leden werd direct massaal gereageerd. Binnen enkele uren waren er al circa 150 aanmeldingen binnen van ingenieurs die al dan niet vrijwillig hun diensten aanboden. Omdat gebruik wordt gemaakt van de KIVI-database kunnen vooalsnog alleen leden van de ingenieursvereniging zich aanmelden.
Meer lezen over technologie in de corona-crisis? Bekijk het nieuwe Dossier Corona.
Foto: Depositphotos.com