De openbaar aanklager in de Verenigde Staten is een onderzoek gestart naar Boeing. De goedkeuring van de types 737 Max ligt onder de loep. Het vermoeden is dat de vliegtuigbouwer tegenover de toezichthouder FAA misschien risico’s heeft verzwegen of afgezwakt.

Bij het onderzoek werkt de federale aanklager samen met het ministerie van Transport (Department of Transportation), meldt de New York Times.

De aanleiding voor het onderzoek zijn twee crashes met Boeings 737 Max 8, binnen vijf maanden tijd. In oktober 2018 stortte zo’n toestel neer bij Indonesië; vorige week crashte eenzelfde type in Ethiopië. Een paar dagen na de laatste crash besloten luchtvaartautoriteiten overal ter wereld om de toestellen van Boeing voorlopig uit voorzorg aan de grond te houden.

Wat de Amerikaanse autoriteiten willen weten, is of de toezichthouder FAA (Federal Aviation Authority) wel streng genoeg is geweest bij de beoordeling en certificering van de nieuwe Boeing 737 Max-toestellen. Zondag werd al bekend dat zelfs al iemand is gedagvaard die betrokken was bij de ontwikkeling van het toestel.
 

Slager keurt eigen vlees

Eerder deze week onthulde de Seattle Times (Seattle is de thuishaven van Boeing) al dat de FAA delen van de certificering van de nieuwe toestellen aan ingenieurs van Boeing zelf heeft overgelaten. Dat is net zoiets als een slager zijn eigen vlees laten keuren. Het idee van een toezichthouder is juist dat die onafhankelijk de technische specificaties en het vlieggedrag van een nieuw vliegtuig onderzoekt, alvorens het te certificeren.
 

Zwakke punten

Volgens de Seattle Times zitten er verschillende zwakke punten in de veiligheidsanalyse van het MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System, lees: 'Boeing 737 Max nu ook in Europa aan de grond'), een nieuw systeem dat deel uitmaakt van de automatische piloot van de Boeing 737 Max-toestellen. Als een toestel bij hoge snelheid in overtrek dreigt te komen – de neus wijst dan te veel omhoog – moet deze software ervoor zorgen dat de neus weer omlaag gaat.

De veiligheidsanalyse van de MCAS-software onderschat om te beginnen hoe krachtig het MCAS-systeem kan werken, schrijft de krant uit Seattle. Verder beschrijft de analyse niet hoe het automatische systeem moet reageren als de piloot probeert om handmatig bij te sturen.

En ten slotte is het MCAS-systeem ontworpen om te reageren op de data van één enkele sensor, de angle-of-attack-sensor, die de hoek van het vliegtuig ten opzichte van de vliegrichting meet. Bij de Indonesische vliegramp heeft die sensor waarschijnlijk foutieve data geleverd. Zo’n ingrijpend regelsysteem laten reageren op één enkele sensor moet niet kunnen, zeggen experts tegen de Seattle Times.
 

Zwarte dozen

De zwarte dozen van het Ethiopische ramptoestel worden momenteel onderzocht in Parijs. Onderzoekers naar de vliegramp in Ethiopië hebben de data uit de zwarte dozen inmiddels ook meegenomen naar hun thuisland, weet de New York Times. Mogelijk wordt op korte termijn meer duidelijk over de oorzaak van de crash in Ethiopië.

Uit openbare vluchtgegevens bleek al eerder dat de vluchtpatronen van beide ramptoestellen vlak vóór hun crash gelijkenissen vertonen. Dit zou erop kunnen wijzen dat het Ethiopische toestel tegen dezelfde problemen is aangelopen als dat in Indonesië. Daarvan lijkt inmiddels duidelijk dat het MCAS-systeem de boosdoener is geweest.
 

Statement

Boeing kwam gisteren met een eigen statement, waarin het laat weten dat het binnenkort een software-update uitbrengt van het MCAS-systeem, die de problemen moet oplossen die bij de ramp met het Lion Air-toestel in Indonesië aan het licht kwamen. Ook zullen piloten extra training krijgen om met de toesteltypen te kunnen vliegen. Boeing werkt volledig mee aan het onderzoek naar de oorzaak van de crash met Ethiopian Airlines.


Openingsfoto Het eerste Boeing 737 Max 8-toestel van Air China, op 15 december 2018 gefotografeerd op het vliegveld van Zhoushan, China. Foto depositphotos.com