Jetski met vleugels
Jetski’s veroorzaken op het water flink wat milieuvervuiling, doordat ze veel schadelijke stoffen uitstoten en een hoop lawaai maken. Daarnaast gebeuren er regelmatig ongelukken als gevolg van hoge snelheden en onervaren bestuurders. Het Australische bedrijf ElectroNautic wil jetski’s schoner, stiller en veiliger maken.
Het bedrijf bouwde daarom de WaveFlyer. Deze jetski heeft een elektrische aandrijving en draagvleugels voor een schone, stille en stabiele vaart.
Opwaartse kracht
Als de WaveFlyer stilligt, ziet hij eruit als een gewone jetski met zitplaats voor twee personen. Maar zodra het vaartuig op snelheid komt, wordt de WaveFlyer door de draagvleugels volledig uit het water getild. De voorste draagvleugel is vast verbonden met de romp en de achterste draagvleugel is draaibaar opgehangen aan een stuurinrichting.
Beide draagvleugels bevinden zich onder water. Ze hebben, net als een vliegtuigvleugel, een bollere bovenkant. Daardoor stoomt het water over de bovenkant sneller en ontstaat er onder de vleugel een hogere druk. Door deze opwaartse kracht wordt het vaartuig omhooggeduwd.
Prototype
Dankzij de draagvleugelconstructie is de WaveFlyer minder gevoelig voor golfslag en ligt stabieler op het water dan een gewone jetski. De elektrische aandrijving van de WaveFlyer is onder water op de achterste draagvleugel gemonteerd.
Wat voor aandrijfsysteem er precies wordt gebruikt, heeft ElectroNautic nog niet vrijgegeven. De accu heeft een capaciteit van twee kWh. Dat is voldoende om een halfuur lang te kunnen jetskiën.
Vooralsnog heeft ElectroNautic alleen een eerste prototype van de WaveFlyer ontwikkeld in samenwerking met de University of Western Australia. Het is nog niet bekend wanneer de elektrische jetski met draagvleugels in productie zal gaan. De verwachting is wel dat er een flinke markt voor is, nu de vraag naar schonere, stillere en veiligere pleziervaartuigen groeit.
Foto: ElectroNautic
Tekst: Paul Schilperoord