Een Japans bezorgbedrijf komt met een autonoom bestelbusje, dat helemaal zelf pakketjes bij de klant voor de deur bezorgt. Zo hoopt Yamato Transport, één van de leidende koeriersdiensten in Japan, zijn chronisch personeelstekort op te lossen.

Momenteel draait Yamato een proef in de stad Fujisawa, ten westen van Tokyo. Daar rijden drie elektrische Nissan NV-200’s rond, met in het laadruim elektronisch te openen bagagekluizen. Nu bestuurt een chauffeur het voertuig nog; in deze eerste fase wordt het digitale platform voor de dienstverlening getest. Later in het jaar gaat het autonoom rijden van start. Daarvoor staat het IT-bedrijf DeNA garant. Ook dan zit er een chauffeur achter het stuur, want zonder mens mag een voertuig nog niet op de openbare weg.


Zwarte kat

Fujisawa is door de Japanse regering officieel als testgebied voor nieuwe technologieën benoemd. In de testwijk wonen 30 000 inwoners in pakweg 10 000 huishoudens. De lokale middenstand doet mee met de test van de Roboneko, zoals het autonome busje heet. De test bestaat uit twee componenten: 'Roboneko delivery' en 'Roboneko shop'; een bezorgdienst en een internetshopplatform van de deelnemende middenstand. De naam Roboneko (robo = robot; neko = kat) verwijst naar het logo en de bijnaam van het bedrijf Yamato: kuroneko, de zwarte kat.
 


 

Klanten die in de winkel hun inkopen doen kunnen de spullen thuis laten bezorgen. Het is ook mogelijk om via internet bij deze winkeliers te kopen en vervolgens de boodschappen met de Roboneko voor de deur te laten brengen.


QR-sleutel

In beide gevallen is de bezorgdienst gratis. De bezorgtijd stelt de klant op tien minuten precies vast. Deze nauwkeurige timing is nieuw in de wereld van koeriersdiensten. De klant krijgt via de app van het systeem een QR-code en een signaal wanneer de auto eraan komt. De QR-code is de sleutel van een bagagekluis in het laadruim van de Roboneko. De klant moet zijn pakket wel zelf zijn huis in dragen.

‘De meeste klanten laten alleen de zware spullen bezorgen; kleine inkopen dragen ze zelf naar huis’, zegt een woordvoerder van Yamato. IT-bedrijf DeNA bevestigt dat het systeem tot nu toe goed functioneert en dat de test met de automatische chauffeur over een paar maanden kan beginnen.


Uitsterven

Het opzetten van de autonome bezorgdienst is vooral ingegeven door personeelstekort, dat inmiddels heeft geleid tot onacceptabele werkdruk van de koeriers. Het is het gevolg van een sterk vergrijzende èn krimpende bevolking in Japan, en een exploderende vraag naar bezorgcapaciteiten dankzij het toenemende internetshoppen. Japanse bedrijven zoeken daarom naarstig naar gerobotiseerde oplossingen, met name voor de tijdrovende last mile in de bezorgketen.

Het Roboneko delivery&store-concept heeft nog een tweede motief. Yamato en DeNA willen nagaan of hun systeem de middenstand in landelijke gebieden, dorpen of voorsteden helpt om meer te verkopen. Dat is van belang voor het vitaal houden van de lokale gemeenschappen in die gebieden.

DeNA heeft naast Roboneko nog twee andere autonome rijprojecten lopen: de Robot Taxi met robotbedrijf ZMP en de RoboShuttle met het Franse Easysmile, zie de video hieronder.(Judith Stalpers)