Informatie helpt bij acceptatie kweekvlees
Als consumenten goed geïnformeerd zijn over kweekvlees, willen de meeste mensen het eten en er zelfs wat meer voor betalen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Universiteit Maastricht.
Met de juiste informatie zouden mensen bereid zijn om bijna 40 procent meer te betalen voor kweekvlees dan voor een conventioneel stukje vlees, schrijven de onderzoekers in een artikel dat gisteren verscheen in het tijdschrift PLOSONE. Volgens de onderzoekers is hun studie de eerste naar de acceptatie van kweekvlees, waarbij deelnemers ook echt konden proeven van vlees.
Wat is kweekvlees ook alweer? Dat is een stukje vlees waarvan de cellen niet van een geheel, levend dier komen, maar die zijn opgekweekt in een laboratorium of fabriek. Dat klinkt misschien niet al te aanlokkelijk, maar de voordelen van kweekvlees zijn legio.
Geen lijden
Omdat er geen hele dieren voor nodig zijn, hoeven er ook geen levende wezens te lijden voor de productie van kweekvlees. Verder is er voor de productie van kweekvlees (cultured meat in het Engels) veel en veel minder water (90 procent), land (90 procent) en energie (60 procent) nodig. Ook komen er geen broeikasgassen vrij bij de productie.
Dan de kwaliteit van het vlees; die is veel beter te bewaken dan wanneer dat van levende dieren komt. Kweekvlees is vrij van bacteriën te houden, er zijn geen behandelingen met antibiotica of hormonen nodig.
Bedrijven
Kweekvlees ligt nog niet in de winkel, maar er werken wel verschillende bedrijven aan het onder de knie krijgen van het productieproces en het maken van een smakelijk eindresultaat. Daaronder veel bedrijven in de Verenigde Staten, maar ook Nederland speelt een rol bij het ontwikkelen van kweekvlees.
Een van de pioniers op dit gebied, de Maastrichtse hoogleraar Mark Post (tevens oprichter van het bedrijf Mosa Meat), leidde dit onderzoek naar de acceptatie van kweekvlees.
Vlees proeven
Daarbij werden 193 proefpersonen geselecteerd en uitgenodigd om ‘vlees’ te komen proeven voor een consumentenonderzoek. Van tevoren wisten ze niet dat ze ook kweekvlees zouden kunnen proeven.
De proevers kregen twee stukjes vers gebakken hamburger voorgeschoteld; een werd ‘gewoon’ genoemd en het andere ‘kweekvlees’. In werkelijkheid waren het echter twee gewone stukken hamburger, afkomstig van een Nederlandse vleesproducent. Dat klinkt wat flauw, maar ‘kweekvlees is nog niet goedgekeurd als consumptieproduct’, mailt Post.
Positief
En de onderzoekers konden toch veel leren van de reacties van de proefpersonen, die dachten daadwerkelijk met kweekvlees van doen te hebben (en vóór het proeven eerst informatie over kweekvlees te lezen kregen). De belangrijkste conclusie is dat de proevers positief reageerden op de mededeling kweekvlees te eten te krijgen. Mits je mensen maar voldoende informatie geeft over het product, staan de meesten er positief tegenover, merkten de onderzoekers.
Meer betalen
Men is zelfs bereid om iets meer te betalen voor de nieuwe vorm van vlees, dan voor vlees van dieren. In het onderzoek waren de proefpersonen bereid om gemiddeld 37 procent meer te betalen voor het product kweekvlees. De belangrijkste voorspeller van consumentenacceptatie bleek te zijn in hoeverre een consument geïnformeerd is over het nieuwe vlees.
Toch zijn dit pas de eerste stappen op weg naar kweekvlees in de schappen van de supermarkt. Maar een brede acceptatie van het product onder de bevolking is wel onmisbaar voor het succes van het diervriendelijke vlees. ‘Wat we hiervan leren, is dat we uitvoerig informatie moeten geven en transparant moeten zijn over het product. Ook weten we dat acceptatie afhankelijk is van bekendheid, dus je moet de tijd zijn werk laten doen’, zegt Post. Mensen moeten wennen aan het idee.
Andere landen
De Maastrichtse onderzoeksgroep van Post gaat verder met zijn onderzoek. ‘We willen dit onderzoek graag doen in een supermarkt-setting. Verder zijn er natuurlijk geografische verschillen, dus we gaan dit onderzoek waarschijnlijk in verschillende andere landen herhalen.’
Foto's Mosa Meat