Hoeveel CO2 bespaart bol.com door spullen niet meer in te pakken?
Bol.com gaat in de loop van het jaar 3,5 miljoen bestellingen niet meer inpakken voor transport. 100.000 andere artikelen krijgen een plastic zak die veel duurzamer is dan karton. Dat klinkt mooi, maar het is lastig te zeggen hoeveel CO2 dit bespaart omdat Bol.com geen openheid geeft.
In april maakte de webwinkel zijn nieuwe verpakkingsplan bekend. Het plan past in 'de ambitie van bol.com om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025', aldus een persbericht. Bol heeft zelfs een analyse laten maken door het bureau Sustainalize. Maar dat rapport is niet openbaar, en de persvoorlichting zwijgt over de concrete milieu-impact van de maatregel.
Luiers en frituurpannen
Wel is duidelijk dat het niet verpakken van een product veel CO2 scheelt. Nu wordt er in de doos nog veel lucht of verpakkingsmateriaal meegestuurd. Daardoor zijn pakketten groter, kunnen er minder mee in een wagen en moeten er dus meer transportbewegingen worden gemaakt. Voor producten die al in een verpakking zitten, zoals ventilatoren, luiers of frituurpannen, is zo'n doos overbodig. Dat zijn veelverkochte producten.
Voor nog eens 100.000 producten gaat Bol.com een plastic zak gebruiken in plaats van een doos. Die zak is gemaakt van gerecycled plastic, onder andere uit Bosnische supermarkten. Die zak past precies om het product en levert 90 % minder CO2 op dan de kartonnen doos, aldus Bol.com in hun persbericht.
Goede eerste stap
Bjorn De Koeijer van de Universiteit Twente promoveerde op onderzoek naar duurzame verpakkingen. Hij noemt de plannen van Bol.com een goede eerste stap. 'Het is wel de vraag of de plastic zakken opnieuw goed te recyclen zijn. Dat zal ook aan de gebruikers liggen. Maar het is goed om in de toekomst naar de hele keten te kijken.'
Verpakkingen zijn verantwoordelijk voor 20 % van Bol.com's CO2-uitstoot, dus met 3,6 miljoen artikelen die verpakkingsloos of in plastic op pad gaan zal het bedrijf veel besparen. Maar 'aantallen en specifiekere details over het proces binnen de keten delen we helaas niet', aldus de woordvoerder. Het blijft daarom lastig in te schatting hoe groot deze stap is voor de webwinkel.
Beeld: Bol.com