Ooit wordt het een avontuur om met een benzineauto door Nederland te rijden, schrijft columnist Thijs ten Brinck.

Actualiteitenprogramma’s, kranten en auto­bladen begonnen het jaar traditioneel positief, met weer fantastisch nieuws over de opmars van elektrische auto’s in Noorwegen. Liefst 79 procent van alle Noren die in 2022 in de markt waren voor een nieuwe wagen, koos voor een volledig elektrische auto.

Nog eens 14 procent koos voor een hybride aan­drijving. En opnieuw vroegen we ons af hoe het toch kon dat juist dit land, dat nog altijd bijzonder lucratieve zaken doet met de export van olie en gas, zo hard gaat met elektrische auto’s. 

Net als voorgaande jaren was het antwoord: effectief stimuleringsbeleid. Elk jaar een verkooprecord voor emissieloze auto’s is geen gelukkig toeval maar nadrukkelijk het doel. Tenminste, totdat uiterlijk in 2025 alle nieuwe auto’s volledig emissie­loos zijn. Dat beoogt de Noorse overheid al jaren, en alles wijst erop dat dat gaat lukken. 

Nog vijf jaar en bijna niemand koopt nog een nieuwe benzineauto


1 op de 4 auto's uit de showroom is volledig elektrisch

In Nederland was ruwweg een kwart van de in het afgelopen jaar verkochte nieuwe auto’s volledig elektrisch. Dat steekt wat karig af tegen onze noorderburen, die dat aandeel al vijf jaar geleden bereikten. In mijn kristallen bol is het echter reden voor feest. Nog hooguit vijf recordjaren en ook hier koopt bijna niemand nog een nieuwe auto op benzine.

In Europa, en dus ook in Nederland, is de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 sowieso verboden. En ook Europa als geheel ligt wat dat betreft op schema. Nu al is ruim één op de tien nieuwe wagens in de EU volledig elektrisch, meer dan in Noorwegen tien jaar geleden. En dat terwijl het aanbod van elektrische auto’s nu aanzienlijk breder en aantrekkelijker is dan destijds. 

 

Elektrische reis is geen avontuur meer 

Hetzelfde geldt voor het aanbod van laadvoorzieningen, thuis en onderweg. Een langere reis met een volledig elektrische auto is al lang geen avontuur meer. Het zit er dik in dat de gemiddelde Europeaan er al tegen 2030 niet meer over peinst nog een nieuwe verbrandingsmotor op wielen te kopen. 

Spannender is wanneer een autoreis op benzine voor het eerst in ruim een eeuw weer een avontuur zal heten. De opmars in de nieuwverkopen van elektrische auto’s werkt tenslotte door in het totale wagenpark. In Noorwegen is bijvoorbeeld nu al 20 procent van alle auto’s elektrisch.

Gegeven dat de gemiddelde auto zo’n zeventien jaar na oplevering naar de sloop gaat, zal een auto met verbrandingsmotor in Noorwegen zo tegen 2040 echt een zeldzaamheid zijn. Logischerwijs zullen dan ook de uitbaters van Noorse benzine­stations de handdoek in de ring gooien. Niet veel later moet je als avonturier ook in Nederland misschien weer ouderwets naar de apotheek om de benzinetank vol te gooien. 

Al veel eerder zal elektrisch rijden de norm zijn. Persoonlijk kan ik niet wachten op de dag dat voor mijn lezers helder is dat ik een volledig elektrische auto bedoel, wanneer ik gewoon ‘auto’ schrijf. In de eerste plaats natuurlijk omdat dat fantastisch nieuws is voor luchtkwaliteit en klimaat maar óók omdat het columns een stuk leesbaarder maakt. Veertien keer ‘volledig elektrische auto’ of een variant daarop in een stuk van vijf­honderd woorden is gewoon niet fraai.


Thijs ten Brinck is duurzaamheids­adviseur bij We-Boost Transitions en publicist op WattisDuurzaam.nl.
Foto: Elektrische auo's in Noorwegen. Credit: Depositphotos