Van alle zonneauto's die deelnamen aan de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge is de Stella Era van Solar Team Eindhoven verreweg de meest efficiënte. Het team kreeg daarom zondag de gouden medaille toegekend.

In de Cruiser-klasse draait het er niet zozeer om welke auto op zonne-energie als eerste over de eindstreep komt, maar welke auto uitblinkt in efficiëntie, comfort, design en innovaties. De klasse is speciaal in het leven geroepen om de kloof te dichten tussen de raceklasse en normaal autogebruik. 

De vierpersoons Stella Era kwam afgelopen vrijdag als eerste over de meet. De studenten reden met een gemiddelde snelheid van 70,2 kilometer per uur en laadden over de gehele afstand slechts 71,24 kilowattuur extra op via laadpalen. Ter vergelijking: een gewone elektrische auto, zonder zonnepanelen, moet ongeveer tien keer zoveel energie laden.


Laadpaal

Dit weekeinde presenteerde het team het praktisch nut, het comfort en de technische innovaties aan een jury, waarin onder meer ingenieurs van autobouwer Tesla zaten. De Stella Era zoekt autonoom de zon op en kan daarnaast dienen als 'laadpaal'; de overtollige elektriciteit die wordt opgewekt kan ze leveren aan andere auto's.

Het team behaalde in totaal 204,8 punten, waarvan 111,7 punten voor in de race behaalde efficiëntie en 93,1 voor comfort en innovaties. De afgelopen vier jaar kwam het Eindhovense team ook telkens als winnaar uit de bus.


Wisselende resultaten

De World Solar Challenge is een drieduizend kilometer lange race op zonne-energie dwars door Australië. In de raceklasse behaalden Nederlandse teams dit jaar wisselende resultaten. Solar Team Twente en het Vattenfall Solar Team van de TU Delft vielen beide uit terwijl ze aan de leiding lagen. Het debuterende Top Dutch Solar Team, bestaande uit studenten van de Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, Noorderpoort en Friesland College, werd uiteindelijk verdienstelijk vierde.


Foto: Bart van Overbeeke / Solar Team Eindhoven