Gigakraan is volledig elektrisch
Terwijl de Noordzee verandert in een productiegebied voor windenergie, worstelen aannemers met de vraag hoe ze de uitstoot van de bouw van turbines kunnen reduceren. Elektrificatie is ook hier het toverwoord.
Het beste van 2024
Aan het einde van het jaar blikt De Ingenieur traditiegetrouw vast vooruit op het volgende jaar. Welke technologieën breken door? Welke technische oplossingen gaan het verschil maken voor onze samenleving? Wij hebben er elf voor u uitgelicht in het speciale dossier Het beste van 2024.
Offshore windturbines worden steeds groter en staan ook steeds verder uit de kust. De onderbouw van de turbines, de zogenoemde jacket, weegt tegenwoordig al gauw tussen twee- en drieduizend ton; de turbines groeien toe naar een vermogen van vijftien tot twintig megawatt, wat een hoogte van boven de 150 meter vereist.
Dat stelt ook steeds hogere eisen aan de bouwkranen. Het Utrechtse bedrijf Mammoet neemt komend jaar de SK6000 in gebruik, de grootste kraan ter wereld. De masthoogte van de kraan bedraagt 171 meter en met gebruik van een uitschuifdeel wordt het zelfs mogelijk om een vracht van drieduizend ton op te tillen tot liefst 220 meer hoogte.
Efficiënt, veilig en snel
De enorme omvang van de kraan heeft meerdere voordelen. ‘Door klanten de mogelijkheid te bieden om vrachten van meer dan zesduizend ton op te tillen, scheppen we met de SK6000 een nieuwe standaard op het gebied van efficiency, veiligheid en productietijd. De kraan hoeft minder vaak te worden verplaatst, zodat het werk langer door kan gaan’, zegt Gavin Kerr, manager bij Mammoet. ‘En minder zware vrachten, tot drieduizend ton, kunnen voortaan met een grotere radius worden uitgevoerd, wat nieuwe werkwijzen mogelijk maakt.’
In Nederland gemaakt
De onderdelen van de ringkraan worden grotendeels in Nederland zelf gemaakt. Wat het gevaarte werkelijk baanbrekend maakt, is dat die volledig elektrisch opereert. Afgelopen jaar introduceerde Mammoet al een elektrische variant van het modulaire, rijdende platform SPMT, bedoeld voor de allerzwaarste vrachten. Die is bedoeld om klanten in met name de civiele sector te helpen bij het terugbrengen van de uitstoot van hun projecten. Ook werkzaamheden op zee zijn in toenemende mate gebonden aan het beperken van de uitstoot, tot uiteindelijk nul.
Met de SK6000 borduurt Mammoet voort op eerdere SK-kranen. De hele serie is ontworpen om er alle kanten mee op te kunnen, zegt Jeremy Haylock, technisch expert van Mammoet. ‘We wilden een kraan die schaalbaar en wendbaar is. De wereld om ons heen verandert zo snel en drastisch, dat het ons doel was om een product te ontwerpen dat met de wensen van de klant kan meegroeien.’
Beeld: Mammoet