Extreme Engineering
Ingenieurswerk is het verleggen van grenzen, grenzen zowel in het fysieke domein van tijd, ruimte, temperatuur, sterkte, enzovoorts, als in de omstandigheden waaronder iets voor elkaar moet worden gekregen en die een schijnbaar eenvoudige klus tot een hels karwei kunnen maken.
Het julinummer van De Ingenieur geeft een beeld van extreem ingenieurswerk. We konden daarbij kiezen uit een grote hoeveelheid projecten en hebben ons vooral laten leiden door actualiteit en diversiteit. Welke zijn het geworden?
► De 45 Tesla-magneet, de tweede in de wereld, wordt momenteel gebouwd door het Nijmeegse magneetlab. Hoe wikkel je zo’n spoel met kabels zo stug als een pijp?
► Het rupsvoertuig moet op de bodem van de oceaan op 5 km diep mineralen gaan oogsten. Bouwer IHC Merwede heeft smeerolie uitgebannen, want die spuit er direct uit.
► Een speciaal instrument voor infraroodspectrografie in de ruimte. Dat betekent plakken met een waterlaag van een molecuul dik.
► Hoe krijg je een wand die de extreme hitte en deeltjesbombardementen in fusiereactor ITER kan weerstaan? Maak ‘m vloeibaar.
► De grootste sluis ter wereld met de langste roldeuren, het Noordzeekanaal beleeft zijn megaproject.
► Materie bestuderen met laserpulsen van een femtoseconden die in treintjes vuren op nog eens een duizendste nauwkeuriger. Het Amsterdamse Laserlab krijgt het voor elkaar.
► Duizenden tonnen zware installaties transporten doet Mammoet al jaren. Maar bij - 40 °C gaat alles anders.
► De nieuwe folie die kwetsbare organische zonnecellen moet beschermen presteert duizend keer beter dan de folie van een chipzakje.
Lees de uitgebreide verhalen in het julinummer van De Ingenieur, bestel nu drie nummers voor 25 euro.