Om hun ecologische voetafdruk te verminderen hebben de havens van Antwerpen en Zeebrugge, samen groter dan die van Rotterdam, een elektrische sleepboot aangeschaft.


De RSD-E Tug 2513, die dit voorjaar van stapel liep op de Song Cam-werf van Damen in Vietnam, zoemt vanaf het najaar door de Belgische havens – die door één organisatie worden gerund – als eerste volledig elektrische sleepboot in Europese wateren. De maximale trekkracht is zeventig ton en de maximumsnelheid bedraagt twaalf knopen.


Twee sleepoperaties

Al vijf jaar vaart er een conventionele sleepboot van hetzelfde type door de havens. Daarvan heeft het havenbedrijf er nog vijf besteld, maar alle aandacht gaat naar die ene elektrische variant.

Die kan twee sleepoperaties verrichten zonder tussendoor aan de oplader te hoeven. De accu van de bijna 25 meter lange RSD-E Tug 2513 is binnen twee uur weer helemaal gevuld en is ontworpen om dertigduizend keer te worden opgeladen, wat overeenkomt met de verwachte levensduur van het vaartuig.


Minder lawaai

De voordelen strekken verder dan alleen schoner verbruik, stelt Rob Willighagen, hoofdingenieur en projectmanager in een promotiefilmpje van Damen. Het schip maakt veel minder lawaai en ligt veel rustiger in het water, zonder trillingen.

De bemanning is dan ook enthousiast. ‘Dit vaartuig is minstens zo eenvoudig te manoeuvreren als de reguliere variant en de stille motoren maken ook een groot verschil.’


Laadinfrastructuur

Tegelijk met het schip leverde de scheepsbouwer overigens ook een volledige laadinfrastructuur aan de Vlaamse havens. Anders dan in de auto-industrie verloopt de opmars van elektrische voortstuwing in de scheepvaart nog traag.

De Nederlandse marine beschikt sinds eind vorig jaar over de elektrische sleepboot Bolder, maar die is een stuk kleiner dan de RSD-E Tug 2513 van Damen.


Foto: Damen