Elektrische fietsen
Columnist Rolf Hut vindt elektrische fietsen een geweldige toevoeging aan het mobiliteitsarsenaal. Zolang ze maar als brommers worden beschouwd.
Vaste lezers van mijn column weten het. Steevast eindig ik met: ‘Tevens ben ik van mening dat elektrische fietsen als brommers moeten worden gezien.’ Toen ik precies een jaar geleden VanMoof belachelijk maakte (ja, ik heb gegniffeld toen ze failliet gingen), voegde ik dat statement toe onder mijn column en sindsdien herhaal ik dat.
Laat het duidelijk zijn dat ik de elektrische fiets een geweldige toevoeging vind aan het mobiliteitsarsenaal. Het is tien keer beter dat voor korte en middellange ritjes een elektrische fiets wordt gebruikt dan een vervuilende en ruimte-innemende auto. Het is tien keer beter om met een stille elektrische fiets een tocht door de natuur (of stad) te maken dan met een lawaaierige brommer.
Ja, ook ik vind de fatbike onzinnig vanuit energie-oogpunt, maar over smaak valt wat dat betreft moeilijk te twisten. Waarom vind ik dan toch dat elektrische fietsen als brommers moeten worden gezien?
Sinds 2006 geldt voor snorfietsers een rijbewijsplicht, sinds 2023 ook een helmplicht. Daarmee zijn deze regels voor alle brommers (bromfietsen tot 40 kilometer per uur en snorfietsen tot 25 kilometer per uur) gelijkgetrokken.
Ja, ook ik vind de fatbike onzinnig
In de memorie van toelichting bij de wetswijziging van 2006 staat uitgelegd wat de aanleiding hiervoor was. Onderzoek liet zien dat snorfietsers van 16 en 17 jaar een 22 keer zo hoge kans op een ongeluk met ernstig letsel lopen als fietsers van dezelfde leeftijd.
De memorie duidt dit als volgt: ‘oorzaken zijn de jeugdige overmoed, het gebrek aan ervaring, de kwetsbaarheid van het voertuig zelf en het snelheidsverschil tussen de bromfietser en de overige verkeersdeelnemers.’
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze oorzaken ineens magisch verdwijnen wanneer iemand niet op een benzinebrommer, maar op een elektrische tweewieler zit. Want dat is wat elektrische fietsen zijn: e-brommers met een gaspedaal dat je bedient door je voeten rondjes te laten draaien die met 25 kilometer per uur net zo hard mogen als snorfietsen.
Elektrische fietsberijders zijn zo divers als andere mensen. Van broze opaatjes die op de elektrische fiets weer buiten komen in plaats van met de auto gaan, via forenzen die twintig kilometer e-fietsen in plaats van in de file staan tot pubers die stoer op hun fatbike door de stad scheuren. Om hen allemaal – en hun medemensen – te beschermen, moeten we ze net zo behandelen als bromfietsers: minimumleeftijd van zestien jaar, kenteken, rijbewijs, helmplicht.
Ik zal daarom als afsluiting van mijn columns blijven herhalen: tevens ben ik van mening dat elektrische fietsen als brommers moeten worden gezien.
PS: op mijn website staat verdere uitleg over de technische haalbaarheid van deze wetswijziging en de kleine lettertjes. Zie rolfhut.nl/ebike.
Tekst: Rolf Hut, universitair hoofddocent aan de TU Delft, maker, spreker en schrijver
Foto: Robert Lagendijk