In Californië onthult The Boring Company van Elon Musk vandaag zijn eerste tunnel. Het is de eerste stap op weg naar een nieuw transportsysteem. De ondernemer wil elektrische karretjes met mensen erin laten rijden door tunnels onder de stad.

De ruim 3 kilometer lange tunnel, bedoeld voor proeven, begint in Hawthorne, waar een ander bedrijf van Musk, SpaceX, zijn hoofdkwartier heeft. Musk heeft aangekondigd dat het publiek vandaag ritjes mag maken door de tunnel. Met welk voertuig dat moet gebeuren, is niet helemaal duidelijk; een eerder gemaakte video laat een personenwagen zien die over rails rijdt:



Op de locatie van de tunnelingang zijn inmiddels veel voorbereidingen voor het evenement getroffen, zo meldt de  website Teslarati. The Boring Company heeft er een middeleeuwse uitkijktoren gebouwd, die verwijst naar een van Musks favoriete scènes uit de film Monty Python and the Holy Grail. De bakstenen voor de toren zijn gemaakt van het gruis dat bij het boren uit de tunnels kwam.
 

Ergernissen

The Boring Company is een startup die voortkomt uit de ergernissen van tech-ondernemer Elon Musk over het (vaak) stilstaande verkeer op de snelwegen van Los Angeles. Daar staan rond spitsuur de auto’s (met vaak maar één persoon erin) bumper aan bumper; en dat over een breedte van drie of vier stroken.

De oplossing van Musk is om ondergronds te gaan. Auto’s rijden eerst op maaiveld, maar zakken met een lift de grond in. Vervolgens komen ze aan bij een rijbaan die aansluit op de tunnel. Met hoge snelheid rijdt de auto enkele kilometers, om verderop weer via een lift naar het maaiveld te gaan. Op het testtraject in Hawthorne zijn drie liften ingebouwd: aan het begin, het eind en middenin, bij een teststation.

Deze video laat goed zien hoe dit moet gaan werken:
 


Het is een gelikte video, maar het plan heeft echter een groot zwak punt. Als de auto’s boven de grond in de file staan, waarom zou dat in de tunnel dan anders zijn? ‘Je loopt tegen dezelfde capaciteitsproblemen aan als bovengronds, alleen is een tunnel nog duurder’, zegt verkeerskundige Erik Jongenotter van ingenieursbureau Witteveen+Bos.
 

Openbaar vervoer

Wat wél zou kunnen werken is optie 2 van The Boring Company, namelijk een elektrisch voertuig dat over dezelfde baan in de tunnel rijdt. Dat biedt plaats aan 15 à 20 mensen en als deze lichte voertuigen (zie illustratie hieronder) kort achter elkaar rijden, dan wordt de capaciteit van de tunnel al beter benut. ‘Voor openbaar vervoer heeft het tunnelplan van Musk wel zin’, beaamt Jongenotter. ‘Vooral die verticale buis met lift is slim. Daardoor is het niet nodig om een groot ondergronds station aan te leggen, met perrons waar mensen opstappen.’



 

Snelheid

Bij de snelheid die Musk belooft – 250 kilometer per uur – heeft Jongenotter wel zijn twijfels. ‘Dat levert gelijk technische uitdagingen op. Waarom niet beginnen met 50 kilometer per uur? Dan ben je al twee of drie keer sneller dan de gemiddelde snelheid van het bestaande openbaar vervoer.’

In de spits zullen de beoogde karretjes van The Boring Company kort achter elkaar rijden; buiten de spits rijden ze minder frequent. Jongenotter: ‘Dat is het voordeel van kleine wagentjes ten opzichte van lange metrostellen: je kan er veel flexibeler mee omspringen. Bij bijvoorbeeld de Noord-Zuidlijn ben je overdag de hele tijd vooral tonnen staal aan het verplaatsen. Wat dat niet kost aan energie en slijtage!’
 

Chicago

The Boring Company heeft al een contract afgesloten met de stad Chicago (zie illustratie hieronder) voor een ondergronds vervoersysteem (lees: 'Elon Musk bouwt innovatief metrosysteem'). We moeten de plannen van The Boring Company overigens niet verwarren met de Hyperloop, die ook uit de koker van Musk komt. Dat moet een hightech tunnelsysteem worden waar pods door een bijna-vacuüm gaan zoeven met snelheden tot 1000 kilometer per uur.


Beeldmateriaal The Boring Company