Een scooter op zonnestroom
Rijden op zonnestroom klinkt leuk, maar vergt flink wat zonnecellen. Toch is het bedrijf Otherlab erin geslaagd een scooter op een dagelijkse portie zonne-energie enkele tientallen kilometers af te laten leggen.
De Lightfoot-scooter is ontworpen door de Australische ingenieur Saul Griffith. Om het oppervlak aan zonnecellen te maximaliseren ziet de scooter eruit als een afgeronde koffer waar een stuur en een voor- en achterwiel uitsteken. De scooter is 1,6 meter lang en een meter hoog. Beide zijkanten zijn helemaal bedekt met zonnecellen.
De twee zonnepanelen van elk 120 watt leveren volgens de fabrikant op een gemiddelde dag voldoende elektriciteit om bijna dertig kilometer te rijden. Het accupakket levert volledig opgeladen een bereik van zestig kilometer. Opladen kan met de ingebouwde lader via het lichtnet. De maximumsnelheid ligt op 32 kilometer per uur.
De twee wielen ter grootte van tien inch worden aangedreven door een aparte elektromotor. De scooter is ook voorzien van een regeneratief remsysteem om remenergie terug te winnen. De scooter weegt dankzij het aluminium frame slechts 62 kilogram en biedt plek aan twee personen.
De zonnepanelen op de zijkanten worden tijdens het laden volgens de fabrikant niet al te heet voor de bestuurder en eventueel passagier die daar met hun benen tegenaan zitten. Een van de twee zijpanelen kan als een vleugeldeur worden geopend voor toegang tot de onderliggende bagageruimte van ruim 45 liter inhoud. Dat zou voldoende moeten zijn voor drie boodschappentassen.
Foto: Otherlab