De derailleur is sinds jaar en dag een populair versnellingssysteem voor fietsen, maar ook een van de meest kwetsbare onderdelen. Vooral voor mountainbikers die off-road gaan kan de derailleur snel beschadigd raken door bijvoorbeeld takken of stenen. De Canadese werktuigbouwkundig ingenieur Cedric Eveleigh ontwikkelde daarom een robuuster alternatief, de Supre Drive.

 

Het probleem met conventionele derailleurs is dat ze vrij hangen met de ketting dicht boven de grond. Dit maakt het systeem kwetsbaar. Bij de Supre Drive is de werking van de derailleur opgesplitst in de twee basisfuncties: het heen en weer bewegen van de ketting over de tandwielen voor het schakelen en het strak trekken van de ketting. Door deze opsplitsing is de spanning op de ketting in alle versnellingen nagenoeg gelijk en ligt deze veel hoger in het frame.

 

Efficiënt en beschermd

Het mechaniek dat de ketting strak trekt, scharniert langs en ligt schuin boven de trapas tussen het fietsframe in waardoor het veel minder snel beschadigd kan raken. Het schakelmechanisme ligt voor de achterwielnaaf met de tandwielen voor de verschillende versnellingen – niet eronder zoals bij een conventionele derailleur – en scharniert via twee ophangpunten. Dankzij de relatief grote tandwielen heeft een systeem een efficiëntere overbrenging dan conventionele derailleurs.

Eveleigh zegt dat de Supre Drive de betrouwbaarheid van een gesloten versnellingssysteem biedt, maar efficiënter werkt en veel lichter is. De Supre Drive weegt daarentegen honderd tot tweehonderd gram meer dan de gemiddelde derailleur, maar het onafgeveerde gewicht van het achterwiel is weer gemiddeld 130 gram lager.

 

Prototypes

Eveleigh heeft intussen twee succesvolle prototypes gebouwd. Hij gaat zijn gepatenteerde Supre Drive schakelsysteem met zijn bedrijf Lal Bikes op de markt brengen. Hij ontwikkelt momenteel al samen met een grote mountainbikefabrikant een speciaal frame voor toepassing van de Supre Drive. (PS)

 

Tekst: Paul Schilperoord

Foto: Lal Bikes