Een Duits bedrijf maakt een elektrische motor die elke gewone fiets omtovert in een e-bike. De schijfvormige elektrische motor wordt als het ware als een tweede kettingblad links op de trapas gemonteerd. De staafvormige accu hangt net als een waterfles aan het frame van de fiets. 

Het Oost-Duitse Pendix begon in 2015 met de productie van zijn innovatieve hulpmotor-systeem. Sindsdien verbeterde het bedrijf de eDrive: het design werd gelikter en de kwaliteit hoger. Deze herfst heeft het ingenieursteam achter Pendix een app voor fietshandelaren beschikbaar gemaakt, omdat Pendix het systeem continu verfijnt en de handelaar zo snel op de hoogte blijft. Dit is voor een internationale expansie noodzakelijk. 

Koeriersdiensten

Het bedrijf rust momenteel de fietsenvloot van koerierdiensten Pin Mail en PostCon met zijn eDrive uit. Beide zijn dochterbedrijven van PostNL en zijn actief in Berlijn en de Rijn-Roer-regio. Ook hoort het Oostenrijkse Blitz Kurier tot zijn nieuwe klanten. 

De eDrive heeft een borstelloze elektro-motor (250 watt) met een directe aandrijving, dus zonder transmissie. De eDrive maakt, in tegenstelling tot andere andere e-bike-systemen, geen geluid en heeft nauwelijks onderhoud nodig omdat er geen slijtage optreedt. Het systeem past op alle typen fietsen die een standaard BSA trapas hebben. Dat is 80 % van de fietsen op de markt.

While playing this video, external contents are loaded and you may be tracked by the inital content provider.

The new Pendix motor - simple assembly

80 % van de fietsen

Om het systeem te installeren wordt de bestaande trapas uitgebouwd.  De fiets krijgt een nieuwe as die verbonden is met de elektromotor. Deze as meet de trapkracht van de fietser. De motor reageert met zo veel energie als de fietser wenst. De eDrive heeft namelijk drie instellingen: 'eco' (minimale steun), 'smart' (wind-in-de-rug effect) en 'sport' (duw-in-de-rug effect). De knop daarvoor zit makkelijk bereikbaar bovenop de accu. Is de motor uit of de accu leeg, dan ondervindt de fietser geen weerstand van de eDrive. 

De technologie komt uit de motorsport, zegt Pendix, maar is speciaal aan de fiets aangepast om de fietsdynamiek van de gebruiker te ‘respecteren’. De eDrive past zijn energie altijd aan de trapenergie van de fietser aan. ‘Het gevoel van fietsen gaat niet verloren en het systeem is intuïtief te gebruiken’, aldus het bedrijf.

Lichtgewicht

Pendix besteedt veel aandacht aan het design van zijn product, waardoor het er eenvoudig en compact uitziet. Een ingebouwde rand met led-lichtjes aan de accu laat zien hoe vol hij is: van groen via geel en oranje naar rood. Het systeem is licht van gewicht; de 300 wattuur accu-versie weegt 6,5 kilogram en heeft een reikwijdte van tussen de 45 en 105 kilometer, afhankelijk van de rijmodus. Met de 500 Wh accu (6,9 kilo) haalt hij tussen de 69 en 160 kilometer. Het eenvoudigste pakket met de 300 Wh motor kost 1490 euro. Voor de montage is vakkennis vereist. (Judith Stalpers)