Duurzaam transport met de Zweedse elektroweg
'Prachtig natuurlijk, die elektrische auto’s. Schoon en stil… maar ja, dat bereik hè. Dat valt toch tegen.' Nou, nu dus niet meer. Sterker nog: u hoeft nooit meer op te laden.
De oplossing komt uit Zweden, waar onlangs een stuk weg is geopend dat nogal doet denken aan een racebaan. En dan niet omdat iedereen er als een bezetene rijdt, maar vanwege een eigenaardige gleuf in de weg. Net zoals in de racebaan die je als kind misschien wel had (ik had er in ieder geval een) staat er stroom op die gleuf. En net zoals bij het speelgoed worden de auto’s die eroverheen rijden via een soort sleepcontact van energie voorzien.
Dat heeft flink wat voordelen. Ten eerste hoef je natuurlijk niet te stoppen om de batterij op te laden. Maar daardoor kunnen de batterijen ook kleiner zijn, wat hun impact op het milieu verkleint en fysiek meer ruimte in de voortuigen overlaat. Bovendien hoef je maar een klein deel van de wegen te elektrificeren om te zorgen dat elektrisch wegvervoer niet meer hoeft te stoppen om te laden. Volgens de website van het project hoeven alleen de hoofdroutes, slechts 2 tot 8 procent van het totale wegennetwerk te worden uitgerust met de techniek. De rest doet het verkeer dan op de elektriciteit in de nu volledig opgelade batterij.
Cruciaal is het automatisch in- en uitklappende sleepcontact. Als je bijvoorbeeld gaat inhalen en dus niet meer boven de gleuf rijdt, klapt het sleepcontact snel in en rijdt de auto eventjes op de batterij. Weer terug op de eigen weghelft klapt het apparaat zelf weer uit en wordt er vrolijk doorgeladen.
Het geheel hoeft niet eens duur te zijn. De kosten die The Guardian nu bij het project vermeldt, bedragen een miljoen euro per kilometer. Dat is aanzienlijk goedkoper dan het aanleggen van een lightrail. Bovendien kunnen bestaande wegen en bestaande voertuigen gewoon blijven rijden. What's not to like?
Ok, maar is het wel veilig, zo met die stroom in de weg? Volgens de ontwikkelaars wel: 'zelfs als je de weg onder zout water laat stromen, dan kan je nog met blote voeten over de de gleuf met de elektrodes heenlopen.'