De Duitse autobouwers Audi, BMW en Daimler willen de digitale kaartendienst Here overnemen van Nokia. De driedimensionale kaarten die Here maakt, zijn onmisbaar voor autonome auto’s. Het bedrijf maakt hierbij gebruik van lidar, een techniek gebaseerd op lasers.

De autofabrikanten staan op het punt Here te kopen voor 2,7 miljard dollar (2,5 miljard euro), meldt the Wall Street Journal. Dit laat zien dat naast technologiebedrijven als Apple en Google, ook de traditionele autobouwers wel brood zien in de autonome auto.

Die zelfrijdende auto zit er al een tijdje aan te komen. Talloze bedrijven doen proeven met wagens zonder chauffeur. Omdat er geen mens meer achter het stuur zit, zijn goede wegenkaarten daarbij onmisbaar.

De gewone, bestaande kaarten voldoen daarvoor niet. De autonome auto heeft een driedimensionale kaart nodig, die ook details als hellingen, rijbanen en stoepranden weergeeft. Nokia heeft die behoefte al vroeg onderkend en heeft daarvoor wagens rondrijden met lidar (Light Detection And Ranging) aan boord.

Een meetauto van Here in Berlijn. Foto: Here

Per wagen schijnen 32 lasers in de rondte en met behulp van het weerkaatsende licht wordt de omgeving in drie dimensies in kaart gebracht. Eén wagen verzamelt per seconde zo’n 700.000 datapunten en daardoor kan de meetwagen met normale snelheid rondrijden. De kaarten die zo worden gemaakt, beelden volgens Here details af van 10 tot 20 cm en zijn dus enorm gedetailleerd.

Here maakte onlangs driedimensionale kaarten openbaar van stukken weg in de VS, Duitsland, Frankrijk en Japan. Ze zijn bedoeld voor autofabrikanten, om hun auto’s op deze wegen te kunnen testen.

Illustraties: Here