Drones zijn breed inzetbaar, goedkoop en overal te krijgen. Dat  maakt ze interessant voor bedrijven, politie en defensie, maar  ook voor smokkelaars, terroristen en spionnen. Een paar maanden  geleden nog doken mysterieuze drones op boven  Parijs  en in de tuin van het Witte Huis. Overheden willen verdachte  drones makkelijker kunnen onderscheppen. Het ministerie  van  Veiligheid en Justitie schreef daarom recent een aanbesteding  uit voor een ‘bescherming tegen onbemande mobiele  systemen’.  Uit de veertig inzendingen werden er dertien geselecteerd  voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek.  Een  daarvan is de DroneCatcher van Delft Dynamics. Dit onbemande  toestel kan andere drones in de lucht vangen. 

‘Ons idee is om een schietnet te gebruiken, zoals ook wel wordt  ingezet om vogels te vangen’, zegt projectleider Elwin Rath van  Delft Dynamics. ‘Zo’n net wordt door een CO2-patroon vanuit  een koker gelanceerd en spreidt zich uit dankzij rubberen kogeltjes  op de hoeken van het net. Het net is ongeveer 3 bij 3 m groot. Normaal wordt dit vanuit de hand gelanceerd, maar wij  willen het schietnet onder een drone bevestigen en vanaf de  grond aansturen via een camerasysteem. Wanneer het schietnet op een drone terechtkomt, draait het zich helemaal vast in de rotortjes van de aandrijving, waardoor de drone wordt uitgeschakeld.  Onze drone kan het gevangen toestel vervolgens  in het net meenemen of gecontroleerd laten afdalen aan een  kleine  parachute.’ 

Delft Dynamics heeft vorige maand het haalbaarheidsonderzoek  afgerond. ‘In de eerste serie tests hebben we succesvol  vanaf een vliegende drone een schietnet afgeschoten naar een  drone met draaiende rotors op een statief. De rotortjes raakten  inderdaad verstrikt in het net. In de tweede serie tests hebben  we vanuit de lucht een vliegende drone weten te vangen.’ Voor  de testvluchten maakte Delft Dynamics gebruik van de eigen,  ophangmechanisme  ontwikkelen waarmee het schietnet is op te  hangen  onder drones van verschillende grootte. Onze robothelikopters  RH2 Stern en de nieuwe RH3 Swift hebben brandstofmotoren,  waardoor ze meer gewicht kunnen tillen en langere  tijd in de lucht blijven’, vertelt Rath. 

‘De DroneCatcher zou in een doos klaar kunnen staan, bovenop  een gebouw of op het dak van een politie- of defensievoertuig.  Wanneer er een melding binnenkomt, is de drone binnen een  paar seconden te lanceren. Nu zegt de regelgeving nog dat de  bestuurder de drone altijd in het zicht moet hebben, maar de  politie en brandweer willen de inzetbaarheid van drones vergroten’,  aldus Rath. ‘De techniek is al over dat de drone over  afstanden  van enkele kilometers is aan te sturen.’  Rath verwacht dat de DroneCatcher op korte termijn is in te  zetten. 

www.delftdynamics.nl