Dronevanger
Drones zijn breed inzetbaar, goedkoop en overal te krijgen. Dat maakt ze interessant voor bedrijven, politie en defensie, maar ook voor smokkelaars, terroristen en spionnen. Een paar maanden geleden nog doken mysterieuze drones op boven Parijs en in de tuin van het Witte Huis. Overheden willen verdachte drones makkelijker kunnen onderscheppen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie schreef daarom recent een aanbesteding uit voor een ‘bescherming tegen onbemande mobiele systemen’. Uit de veertig inzendingen werden er dertien geselecteerd voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek. Een daarvan is de DroneCatcher van Delft Dynamics. Dit onbemande toestel kan andere drones in de lucht vangen.
‘Ons idee is om een schietnet te gebruiken, zoals ook wel wordt ingezet om vogels te vangen’, zegt projectleider Elwin Rath van Delft Dynamics. ‘Zo’n net wordt door een CO2-patroon vanuit een koker gelanceerd en spreidt zich uit dankzij rubberen kogeltjes op de hoeken van het net. Het net is ongeveer 3 bij 3 m groot. Normaal wordt dit vanuit de hand gelanceerd, maar wij willen het schietnet onder een drone bevestigen en vanaf de grond aansturen via een camerasysteem. Wanneer het schietnet op een drone terechtkomt, draait het zich helemaal vast in de rotortjes van de aandrijving, waardoor de drone wordt uitgeschakeld. Onze drone kan het gevangen toestel vervolgens in het net meenemen of gecontroleerd laten afdalen aan een kleine parachute.’
Delft Dynamics heeft vorige maand het haalbaarheidsonderzoek afgerond. ‘In de eerste serie tests hebben we succesvol vanaf een vliegende drone een schietnet afgeschoten naar een drone met draaiende rotors op een statief. De rotortjes raakten inderdaad verstrikt in het net. In de tweede serie tests hebben we vanuit de lucht een vliegende drone weten te vangen.’ Voor de testvluchten maakte Delft Dynamics gebruik van de eigen, ophangmechanisme ontwikkelen waarmee het schietnet is op te hangen onder drones van verschillende grootte. Onze robothelikopters RH2 Stern en de nieuwe RH3 Swift hebben brandstofmotoren, waardoor ze meer gewicht kunnen tillen en langere tijd in de lucht blijven’, vertelt Rath.
‘De DroneCatcher zou in een doos klaar kunnen staan, bovenop een gebouw of op het dak van een politie- of defensievoertuig. Wanneer er een melding binnenkomt, is de drone binnen een paar seconden te lanceren. Nu zegt de regelgeving nog dat de bestuurder de drone altijd in het zicht moet hebben, maar de politie en brandweer willen de inzetbaarheid van drones vergroten’, aldus Rath. ‘De techniek is al over dat de drone over afstanden van enkele kilometers is aan te sturen.’ Rath verwacht dat de DroneCatcher op korte termijn is in te zetten.