Vandaag opent op het voormalige vliegveld Twente een testfaciliteit voor drones: Space53. Bouwers van soft- en hardware voor de vliegmachines kunnen daar binnenkort tests uitvoeren zonder de regels die gelden in het openbare lichtruim.


Het testcentrum vlak bij Enschede moet dé plek worden voor experimenten met drones. Op dit moment lopen de gesprekken over de vergunningen nog, maar de organisatie heeft alle vertrouwen in de goede afloop. ‘Er moet gewoon een heleboel voor het eerst uitgezocht worden, en dat kost tijd’, vertelt Nico Nijenhuijs van het bedrijf Clear Flight Solutions, dat bekend is van de Robird.

De Robird van Clear Flight Solutions.

Zijn bedrijf is één van de aanjagers van Space53. ‘We merkten dat we met onze ontwerpen veel meer wilden doen dan toegestaan was. En elke keer een vergunning aanvragen kostte veel tijd en moeite.’ De Twentse faciliteit, die bestaat uit ongeveer vijfhonderd hectare open ruimte met wat bos eromheen, moet dat probleem oplossen. ‘Iedereen moet hier straks kunnen langskomen met een experimentele drone en meteen in staat zijn vliegoefeningen te doen.’

Nokia

Een belangrijke partner op Space53 is Nokia, het bedrijf dat groot werd met mobiele telefoons. Tegenwoordig maakt het vooral navigatieapparatuur voor auto's, maar anderhalf jaar terug begon het ook aan een verkeersregelsysteem voor drones. Dat systeem demonstreerde Nokia vandaag, maandag 26 september, bij de opening.

Het scenario: een ramptoerist met drone wil een kijkje nemen bij een brand en vliegt erheen. De gemeente of brandweer kan een gebied rond de brand markeren als no fly zone, waardoor de piloot een melding krijgt zodra zijn drone die zone invliegt: ‘Meteen landen of wegvliegen’. Dit dankzij een zendertje van Nokia. Nu nog een fors ding, maar straks onderdeel van het binnenwerk van elke drone, als het aan Nokia ligt. Met dergelijke zenders denkt Nokia het droneverkeer in goede banen te kunnen leiden.

Veiligheid

Nokia wil dit systeem testen en ontwikkelen samen met Space53. Wat zij hier leren wordt vervolgens toegepast voor heel Europa. De bedrijven hopen dat er haast wordt gemaakt met de regelgeving. Niet alleen voor de testsite, maar ook voor drones in de openbare ruimte. De luchtvaartautoriteiten en overheid zijn tot nu toe terughoudend met drones in stedelijk gebied, vanwege zorgen over de veiligheid.

Aan de andere kant is de potentiële economische waarde van drones naar schatting 127 miljard dollar. Een bedrag waar Twente graag een graantje van wil meepikken, door nu voorloper te zijn op het gebied van experimenteren met drones.