De beveiliging die fabrikanten inbouwen om te voorkomen dat drones de lucht in gaan binnen de veiligheidszone van een vliegveld werk niet goed, zo blijkt uit een test die de website Dronewatch gister bij Schiphol uitvoerde.

De test was bedoeld om te controleren of de veiligheidssoftware die fabrikanten in een drone inbouwen, goed werkt. Deze zogeheten geofencing-software moet verhinderen dat een drone kan opstijgen binnen de veiligheidszone van een luchthaven. Op basis van gegevens van die veiligheidszone en locatiebepaling van de drone met gps wordt verhinderd dat de drone opstijgt of, mocht de drone al vliegen, de veiligheidszone kan binnentreden.


Geen honderd procent

Bij de test vlogen de deelnemende dronebezitter op drie locaties: Lisse, Nieuw Vennep en Hoofddorp. Lisse ligt buiten de veiligheidszone van Schiphol, daar gingen alle drones probleemloos de lucht in. Bij Nieuw Vennep, dat net binnen de veiligheidszone ligt, stegen alle drones ook gewoon op, wat dus niet had gemogen. En in Hoofddorp, dat vrijwel middenin de veiligheidszone ligt, bleven de meeste drones keurig aan de grond, maar gingen enkele typen toch de lucht in, zo meldt Dronewatch. Vanwege de veiligheidsbepalingen gebeurde het daadwerkelijke vliegen in Nieuw Vennep en Hoofddorp steeds in een tent.

In Hoofddorp bleven de meeste drones keurig aan de grond. Foto Barend Houtsmuller.

‘Gezien de test willen we een tweeledig appel doen’, zegt initiatiefnemer Wiebe de Jager van Dronewatch. ‘Richting de fabrikanten dat ze moeten zorgen dat hun gegevens over de veiligheidszone rond luchthavens goed is ingevoerd, en richting de dronebezitters dat ze niet blind op de techniek moeten vertrouwen, maar ook hun eigen verantwoordelijkheid hebben om niet te vliegen waar het niet mag.’


Luchtvaartwereld slaat alarm

Het doen van de test werd ingegeven door de vele klachten vanuit de luchtvaartsector over langs scherende drones (‘Vliegtuigalarm over drones’).  Als daar niet adequaat op wordt gereageerd dan zou dat wel eens kunnen leiden tot een algeheel verbod, of in ieder geval tot zeer sterke restricties om nog met drones te vliegen.

Goed gedrag van de dronebezitters is dus essentieel, maar techniek die het onmogelijk maakt om in verboden gebied te vliegen helpt ook, vindt De Jager. ‘Het gaat niet om mensen die willens en wetens willen vliegen waar het niet mag, daar helpt geen beveiligingstechniek tegen.  Ons gaat het om mensen die in het vuur van het vliegen onbewust en onbedoeld in een verboden zone terecht komen. Voor hen helpt die beveiligingstechniek wel. ‘

De website staat in contact met diverse droneproducenten om te bevorderen dat de ingebouwde geo-fencing goed op orde is.