Nu vanwege de coronacrisis het luchtruim relatief leeg is, ziet Deutsche Post DHL zijn kans schoon om te testen met hoe weinig brandstof een vliegtuig toe kan.

Vanochtend vroeg is een vol vrachtvliegtuig vanuit Leipzig vertrokken voor een transatlantische vlucht naar New York, met als voornaamste doel zo min mogelijk brandstof te verbruiken. Het toestel heeft zeker vijftig aanpassingen ondergaan om het zuiniger te maken. Naar verwachting zal op de testvlucht duizend kilogram kerosine minder worden verbruikt dan normaal, wat neerkomt op een vermijding van 3150 kg CO2-uitstoot.

De vlucht vindt plaats met een conventioneel vrachtvliegtuig van het type Airbus 330-200F, met aan boord zestig ton vracht. Vluchtexperts hebben ongeveer vijftig parameters geïdentificeerd die ze optimaal willen instellen en handhaven om het energieverbruik te verminderen.


Zuinige route

Dit varieert van het 'wassen' van de motoren (dat wil zeggen het perfect schoonhouden van de motoren), het verbeteren van de aerodynamische eigenschappen (zonder structurele veranderingen aan het vliegtuig zelf) tot het vermijden van overtollig gewicht als papieren documenten of te veel aan brandstof en water aan boord, zo meldt Deutsche Post DHL.

De grootste besparingsfactor is de vliegroute zelf. Moderne apparatuur en software bepalen de optimale route. Tegelijkertijd zorgt de samenwerking tussen DHL's eigen luchtvaartmaatschappij, European Air Transport GmbH, en alle controletorens en luchtvaartorganisaties op de route voor verdere verbeteringen.

Het testvliegtuig voor vertrek.


Glijdend landen

Naast de Duitse Flugsicherung begeleiden Eurocontrol, de Britse National Air Traffic Service, de Irish Aviation Authority, Shanwick Oceanic Control, NavCanada, ISAVIA uit IJsland, als ook IATA (International Air Transport Association), de FAA (Federal Aviation Administration) en PANYNJ (Port Authority of New York and New Jersey) de vlucht. Zij kennen de optimale koers en vlieghoogte toe en geven nauwgezet informatie over weer en wind. Ook houden ze de route vrij van ander vliegverkeer, voor een zo ongestoord en direct mogelijke vliegroute.

De luchtverkeersleidingen in Leipzig en New York spelen eveneens een belangrijke rol. ZIj moeten het mogelijk maken dat het toestel zo constant mogelijk klimt, zonder interrupties, tot aan de horizontale vlieghoogte, die tijdens de vlucht ook zo veel mogelijk constant wordt gehouden. De 'ideale' aanvliegmanoeuvre zal met minimale inzet van motoren, dus zo veel mogelijk glijdend worden uitgevoerd.

Overigens vermijdt de vlucht bij het aan- en afvliegen zo veel mogelijk gebieden waar geluidsoverlast tot hinder voor de bevolking leidt. Dit is een ander milieuaspect dat in DHL's ogen niet verloren moet gaan bij alle nagestreefde kerosinebesparingen.


Klimaatwinst met bestaande vloot

Het samenspel met de beide luchthavens en hun grondpersoneel moet voor de meest efficiënte taxiroutes en parkeerpositie zorgen. Veel brandstof gaat immers verloren aan wachten met draaiende motoren en lange routes over het vliegveld. 

'Met deze real life-test willen we weten hoeveel klimaatwinst we met de bestaande vloot kunnen halen,' licht DHL-woordvoerder Tim Rehkopf toe.

Ook DHL investeert intussen in energiezuinige machines zoals de A330-200Fs, Onlangs kondigde het bedrijf bovendien de aanschaf aan van veertien nieuwe Boeing 777Fs, die 18 procent minder verbruiken dan de generatie ervoor.

Topman Roy Hughes van DHL Network Operations Europe, onderstreept de betekenis van het experiment: 'Het levert belangrijke data op voor de luchtvaartbranche en wijst ons de stappen op de weg om het zero emissions doel van de Deutsche Post DHL Groep te bereiken.'


Tekst: Judith Stalpers
Foto's: Deutsche Post DHL