Een studententeam van de TU Delft onthulde vrijdag het ontwerp voor een nieuwe zonneboot, die op open zee kan varen. De boot heeft drie rompen om stormen het hoofd te bieden en is volledig bedekt met zonnepanelen.

De boot is een trimaran, een soort driewieler onder de schepen. 27 m2 zonnecellen zorgen voor de energie om de motoren aan te drijven die de boot op hoge snelheid over het water jagen.
 

Vliegen over water

Wat ook helpt, zijn de vleugels aan de zijkant. Daarmee moet het schip over het water vliegen; de vleugels tillen het op, waardoor het minder waterweerstand ondervindt. Daardoor kan het met (relatief) weinig energie toch snel gaan.

Voor het Solar Boat Team zal dit schip de eerste verkenning van de open zee worden. Eerdere jaren ging de race tegen andere studententeams op binnenwateren, waar het water veel rustiger is. Op open zee moeten stormen en hoge golven weerstaan worden, niet alleen door het schip maar ook door de zonnepanelen; die gaan door het zoute water sneller stuk. Dat maakt varen op zee een grote uitdaging.
 

Snelheidsrecord

Nu het ontwerp klaar is, zal het team aan de bouw beginnen. In juli is een wedstrijd voor zonneschepen en het team wil in die maand ook nog eens het snelheidsrecord voor een oversteek van het kanaal breken.

Het is te hopen dat het dit team beter vergaat dan de deelnemers van vorig jaar. Vlak voor een recordpoging bleek hun schip toen niet goed te werken, en de onderneming werd afgeblazen.
 

Oversteek

Het Solar Team bestaat al twaalf jaar. In 2016 haalde het team een snelheidsrecord van meer dan 50 km/h.

De schepen van het Solar Team zijn echter niet de enige zonneboten in de wereld. Een Zwitsers schip maakte al eens een Transatlantische oversteek. De topsnelheid van dat schip lag op 26 km/h.
 

Duurzaam varen

De scheepvaart moet, net als al het andere verkeer, verduurzamen. Scheepsbouwers zoeken daarvoor naar een heleboel opties: er zijn schepen die varen op methanol, op aardgas of op ouderwetse wind, maar dan met hightech palen die de wind omzetten in motorkracht. Voor zwaardere scheepvaart is zonne-energie vooralsnog niet genoeg; de panelen leveren te weinig energie om de gigantische schepen voort te stuwen.