Delftse Silverwing door naar finale
De door een Delfts studententeam ontworpen Silverwing, een elektrisch eenpersoonsvliegtuigje, heeft ook de tweede ronde van de internationale GoFly-competitie overleefd. Dat heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt. Over een jaar wordt in een fly-off in de Verenigde Staten uitgemaakt welk van de overgebleven teams er met de hoofdprijs van een miljoen dollar vandoor gaat.
Silverwing is een van de vijf winnaars van de tweede ronde van de door vliegtuigfabrikant Boeing gesponsorde competitie. Op dit moment bestaat er nog enkel een schaalmodel (1:2), maar nu de Silverwing door is naar de finale zal het toestel ook echt worden gebouwd. Daarvoor heeft het team 50.000 dollar van Boeing gekregen.
Schaalmodel
Voor de wedstrijd moeten deelnemers een eenpersoonsvliegtuigje ontwerpen dat verticaal kan stijgen en landen. Daarnaast moet het ontwerp ook aan tal van veiligheids- en geluidseisen voldoen.
Het schaalmodel kan onder meer autonoom verticaal opstijgen en landen. Het uiteindelijke toestel, dat volledig elektrisch wordt, moet ook horizontaal kunnen vliegen. Ook tijdens de vlucht functioneert het toestel volledig autonoom, zodat er geen vliegbrevet nodig is om ermee te kunnen vliegen.
Eerder dit voorjaar diende het Silverwing-team een dik technisch rapport over hun ontwerp in bij de wedstrijdjury. Op basis van dat rapport is Silverwing nu geselecteerd als een van de vijf finalisten.
140 km/u
Het ontwerp is in de voorbije maanden aanzienlijk aangepast. Zo zal de passagier om veiligheidsredenen in een beschermende cabine komen te zitten. De grote vleugel voorziet het toestel efficiënt van lift in horizontale vlucht, terwijl de kleine voorste vleugel controle en stabiliteit biedt. Het toestel maakt 87 decibel aan geluid, vergelijkbaar met een snelweg op 15 meter afstand. De topsnelheid bedraagt meer dan 140 kilometer per uur. Daarnaast wordt er genoeg stuwkracht geleverd voor een gecontroleerde verticale start en landing.
Fly-off
In juni 2018 was de eerste ronde van de wedstrijd, de conceptuele ontwerpfase. Van de meer dan zeshonderd deelnemers mochten er toen tien door naar de tweede ronde, waaronder Silverwing. Het Delftse team telt inmiddels 34 studenten.
De fly-off vindt begin komend jaar plaats in de Verenigde Staten. De deelnemende toestellen moeten verticaal opstijgen, een parcours van elf kilometer afleggen en weer verticaal landen. Voor een laag geluidsniveau, afmetingen en snelheid zijn daarnaast bonuspunten te verdienen. Voor de uiteindelijke winnaar ligt 1 miljoen dollar klaar.
Beeld: TU Delft