De schepen van Discovery Channel
Imtech Marine levert hoog-innovatieve, geïntegreerde oplossingen voor automatisering, navigatie, communicatie, voortstuwing, energievoorziening, HVAC, dynamic positioning en ICT aan boord van schepen. Daarbij gaat het niet altijd om doorsnee vaartuigen. “De schepen die je op Discovery Channel voorbij ziet varen, daar hebben wij ons vaak mee bemoeid”, zegt Ruud Wijsman, Manager Electrical Engineering bij Imtech Marine. Enorme baggerschepen, schepen die pijpleidingen of kabels op zee leggen, marineschepen, cruiseschepen, kraanschepen die een compleet olieplatform in zee kunnen zetten en niet te vergeten de megajachten – vaak is Imtech Marine verantwoordelijk voor de apparatuur aan boord.
Bijvoorbeeld de elektrische installaties. “Van generator tot lampje”, legt Wijsman uit. “Het gaat vaak om enorme vermogens, genoeg om een compleet dorp van stroom te voorzien. Daar heb je aardig wat schakelborden en kilometers kabel voor nodig.” Automatisering wordt steeds belangrijker; schepen zijn soms gigantisch en steeds meer gaat ‘vanzelf’. “Met weinig mensen een schip besturen, dat is één van onze doelen”, zegt Wijsman. “Daarnaast kunnen we steeds meer op afstand in de gaten houden én herstellen”.
Gemak
Ook implementeert Imtech Marine navigatiesystemen en de HVAC – luchtbehandeling – en audio- en videosystemen voor cruiseschepen of superjachten. “Dan druk je op één knopje, de gordijnen gaan dicht, het scherm popt op en alles staat klaar”.
Het liefst levert Imtech Marine alles. Dan is zeker dat de apparatuur goed op elkaar aansluit en er geen onverwachte dingen gebeuren. “Geef ons zo veel mogelijk pakketten en we zorgen dat u nergens meer omkijken naar heeft”, vat Wijsman samen.
Creatief
Imtech heeft altijd plek voor slimme, creatieve technici. Het gaat om bijzondere systemen voor bijzondere schepen waarvan er soms maar één gebouwd zal worden. “Met de klant bespreken we wat de wensen zijn en adviseren we over wat er nodig is aan boord”, zegt Wijsman. Zelf heeft hij veel lol in zo’n puzzel. Imtech-medewerkers moeten naast technische kennis dus beschikken over een flinke dosis improvisatievermogen en goed kunnen communiceren. Een klant die kan overal zitten. “Voor het uiteindelijke afregelen van de systemen zit je soms een weekje in Korea, Brazilië, Singapore of waar ook ter wereld.”
Imtech-medewerkers zijn trots op wat ze doen. “We zitten hier aan de Nieuwe Maas”, vertelt Wijsman. “Soms komt er zo’n bijzonder schip langs dat door Imtech Marine is geïnstalleerd. Dan hoor je: ‘Daar is er één van ons!’ Vervolgens zit iedereen met z’n neus tegen het raam.”
Carrière
Wil jij werken bij Imtech Marine aan uitdagende projecten? Kijk op onze website voor ons vacature-overzicht. We zijn altijd op zoek naar Electrical Engineers / Inbedrijfstellers.