Om de Bridgestone World Solar Challenge te winnen heb je meer nodig dan alleen een efficiënte zonneauto. Twee teamleden zijn al ruim een jaar mee bezig met het uitstippelen van een winnende strategie. In deze blog van Solar Team Twente vertellen strateeg Marijn Kalter en data-acquisist Martijn Noorlander welke gegevens van belang zijn voor de racestrategie en hoe de juiste gegevens uit de zonneauto worden gelezen.  

De twee belangrijkste ingrediënten om de beste racestrategie te kunnen bepalen, zijn de inkomsten uit het zonnepaneel en het weer. Deze twee samen bepalen hoe vol de accu zit tijdens de race.

'Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk van Darwin naar Adelaide komen,' vertelt Marijn. 'We beginnen met een volle accu. Deze willen we op het einde helemaal leeg hebben. Dat betekent namelijk dat we alles uit onze zonneauto hebben gehaald in de Bridgestone World Solar Challenge.' In de blog over de accu is meer te lezen over het accugebruik tijdens de race.


Parametriseren kun je leren

Zodra de zonneauto in Australië is, begint Marijn met het parametriseren van het zonnepaneel. Tijdens het parametriseren wordt het zonnepaneel in verschillende richtingen ten opzichte van de zon gezet en wordt er gemeten hoeveel inkomsten het paneel uit de zon haalt. Deze gegevens kunnen de strateeg en data-acquisist tijdens de race vergelijken met de inkomsten vanuit het paneel tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Zo kan worden geconcludeerd of het paneel optimaal presteert.

Wanneer dit niet het geval is, gaan de strateeg en data-acquisist na wat de reden hiervoor is: bijvoorbeeld de weersomstandigheden of een probleem in de zonneauto zelf. Daarnaast kan de strateeg bepalen in welke hoek het paneel moet worden neergezet tijdens een stop om de accu zo veel mogelijk te kunnen bijladen.

Marijn Kalter  is de strateeg van Solar Team Twente.


Realtime weersvoorspelling

Naast de inkomsten vanuit het paneel en karakteristieken vanuit de auto is het weer van grote invloed op de strategie. Wat gaan we doen als het bewolkt is of zelfs regent?

Daarom nemen we tijdens de race eigen weerapparatuur mee, om ervoor te zorgen dat we accurate weerdata ontvangen. Een meteoroloog helpt om deze data te interpreteren en de juiste conclusies te trekken.


Dataoverdracht

'Om te zorgen dat we volgens strategie blijven rijden, is informatie vanuit de zonneauto heel belangrijk. Naast inkomsten vanuit het paneel is het belangrijk om te weten wat de huidige snelheid is, hoeveel vermogen het zonnepaneel opbrengt en hoe vol de batterij nog zit,' zegt Marijn.

Hier komt data-acquisist Martijn in beeld. Hij is degene die alle informatie uit de zonneauto uitleest. 'We krijgen de gegevens uit de zonneauto via een WiFi-verbinding. De auto stuurt continu gegevens. Onze data-acquisitiesoftware slaat deze ruwe data op en geeft de data op een overzichtelijke manier weer. De data is nodig voor de strategie, maar aan de hand van de data wordt ook continu bekeken of de auto functioneert zoals verwacht. Hierbij kijken we naar de paneelinkomsten en waargenomen temperaturen. Als deze afwijken van onze verwachtingen kan dit betekenen dat er iets mis is in de zonneauto.'

Naast het ontvangen van data kan de software ook nieuwe data naar de zonneauto sturen, bijvoorbeeld om de snelheid van de auto aan te passen.
 

Martijn Noorlander is veranjmtwoordelijk voor de data-aquisitie van Solar Team Twente.

 
Communicatie in het konvooi

Marijn en Martijn zitten zelf niet in de zonneauto, maar in de auto erachter. In deze auto worden de beslissingen m.b.t. de race genomen en ook de snelheid van de zonneauto bepaald en aangepast. Goede communicatie met de coureur in de zonneauto is dus van groot belang.

Hoe deze communicatie verloopt en welke auto’s er nog meer meerijden tijdens de Bridgestone World Solar Challenge? Dat lees je in de volgende blog over het konvooi en de communicatie.


Tekst: Frances van Elburg

FotografieMartina Ketelaar