Compact van buiten en van binnen
In de zonneauto van Solar Team Twente bevinden zich diverse mechanische systemen. Zonder deze systemen zou de auto niet kunnen rijden. Aan het ontwerpen van de mechanica in de zonneauto zitten verschillende uitdagingen. Een van de grootste uitdagingen deze editie is de beperkte ruimte in de auto.
Hoewel sommige onderdelen weinig invloed hebben op het energieverbruik, zijn ze wel van groot belang voor de veiligheid van de zonneauto. Wij stellen een aantal eisen aan onze onderdelen, die vaak tegenstrijdig zijn. Zo moet de mechanica in de zonneauto zo licht mogelijk zijn, maar ook sterk genoeg om alle krachten die op de zonneauto werken op te vangen.
Daarnaast is er beperkt ruimte beschikbaar voor alle onderdelen. Wie onze RED E al heeft gezien, heeft vast al opgemerkt dat de beschikbare ruimte deze editie zelfs nog minder is dan voorgaande jaren.
Dat is een gevolg van de de keuze voor een ander type zonnecellen, galliumarsenidecellen. Die zijn zo efficiënt dat volgens de reglementen van de Bridgestone World Solar Challenge slechts een klein oppervlak van de auto ermee mag worden bedekt. Hierdoor kan de zonneauto zelf veer compacter worden ontworpen, wat erg voordelig is voor de aerodynamische eigenschappen van de auto.
Formule E
Een van de meest uitdagende mechanische onderdelen in de zonneauto is de wielophanging: het grootste en zwaarste onderdeel ook. Het ontwerp van de wielophanging in zonneauto RED E is gebaseerd op de ophanging die in de Formule E wordt gebruikt, een pull-rodsysteem. Dit werkt met een kantelaar, die is verbonden met de veerdempers van de zonneauto.
Een pull-rod is specifiek verbonden aan de bovenste wishbones, die diagonaal omlaag loopt en verbonden is met de kantelaar. Deze pull-rod trekt dus aan de kantelaar om de veerdempers te laten werken. De ophanging is voor een deel in de torsiebox van de auto verwerkt, zodat ze minder ruimte in beslag neemt, zoals te zien op deze foto.
Paneelvergrendeling
Tijdens de Bridgestone World Solar Challenge kunnen we te maken krijgen met flinke windkrachten. In 2017 werd tijdens de race een windkracht van 40 kilometer per uur gemeten bij Coober Pedy, een van de control stops tijdens de race. Het is van groot belang dat de zonneauto goed dicht blijft tijdens het rijden onder deze omstandigheden.
Deze editie is een nieuw vergrendelingssyteem ontworpen, zodat de coureur het paneel gemakkelijk kan vergrendelen vanuit de zonneauto. Op vier plekken wordt het paneel met grijphakjes vastgeklemd. Op deze manier zit het paneel stevig op de zonneauto en blijft deze ook met hoge windstoten op zijn plaats.
Een rijdende zonneauto
Naast de wielophanging en de paneelvergrendeling bestaat de zonneauto natuurlijk uit meer mechanische systemen, zoals het remsysteem en het stuursysteem. Samen met de elektrische systemen zorgen de mechanische onderdelen voor een rijdende zonneauto.
De grootste uitdaging van deze editie was dus het plaatsen van al deze componenten in onze kleine zonneauto. Volgende blog vertellen we meer over een van de belangrijkste onderdelen om daadwerkelijk met de zonneauto te kunnen rijden: onze eigen ontwikkelde elektromotor.
Tekst: Frances van Elburg
Foto's: Jerome Wassenaar