Politie in Canada heeft een bestuurder van een Tesla aangehouden omdat hij zijn voertuig niet bestuurde. Erger nog: de man deed een dutje, met zijn stoel omlaaggeklapt. Ook de passagier lag gestrekt.

Do not try this at home’ is de boodschap van het politiekorps dat de man aanhield. Groot was de verbazing bij de agenten in de patrouillewagen op snelweg nummer 2 in Alberta. Een Tesla Model S leek zich namelijk met hoge snelheid zonder mensen erin over de snelweg te bewegen.

Uit nadere inspectie bleek dat in de wagen twee mensen zaten, of eigenlijk lagen. Want zowel de chauffeur als de passagier deed klaarblijkelijk een dutje, terwijl hun auto met 140 kilometer per uur voortraasde. Toen de agenten de zwaailichten aanzetten en de Tesla achtervolgden, versnelde deze verder naar 150 kilometer per uur. Andere weggebruikers gingen van schrik aan de kant, meldt de nieuwswebsite CBC in Canada.
 

Roekeloos rijden

De 20-jarige chauffeur kreeg een boete voor te hard rijden en voor ‘vermoeidheid achter het stuur’. Verder moet hij in december voor de rechter verschijnen wegens roekeloos rijden, meldt de Royal Canadian Mounted Police in een persbericht.

Het is een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen, want een Tesla is helemaal niet bedoeld om zelf te laten rijden. De moderne elektrische wagen heeft wel systemen aan boord die het de chauffeur makkelijker moeten maken, zoals het volgen van de witte belijning langs de weg. Maar daarbij moet de chauffeur steeds de handen aan het stuur houden. De auto controleert dit en zijn de handen van het stuur dan volgt er een alarm, gevolgd door een luider alarm. Reageert de bestuurder dan nog niet, dan zet de Tesla zichzelf aan de kant.
 

Veiligheidssysteem omzeilen

Het is dus de vraag hoe het de vermoeide chauffeur is gelukt om achterover te gaan liggen, zonder dat zijn Tesla ermee ophield. De politie houdt het erop dat hij zelf aan zijn bolide heeft gesleuteld. ‘Er zijn natuurlijk producten op de markt waarmee je dingen aan je voertuig kunt doen - die overigens tegen de aanbevelingen van de fabrikant ingaan - om het veiligheidssysteem te veranderen of te omzeilen.’

 

Aandacht verliezen

Dat bestuurders van moderne wagens sneller de aandacht verliezen door de rijondersteunende snufjes aan boord, was al bekend. Vorig jaar meldden onderzoekers in de Verenigde Staten dat bestuurders van semi-autonome auto’s moeite hebben om hun aandacht erbij te houden. De mens is er van nature niet goed in om een machine het meeste werk te laten doen, maar wel alert te blijven omdat elk moment te kunnen ingrijpen.

‘Mensen zijn er niet goed in om gevaarlijke situaties te monitoren die maar heel af en toe optreden’, zei een hoogleraar destijds in dit nieuwsbericht. Misschien dat dit de reden is dat moderne auto’s met rijhulpsystemen het verkeer per saldo nog nauwelijks veiliger maken. Overigens is moedwillig gaan slapen achter het stuur van je Tesla wel een overtreffende trap van brutaal (en naïef en dom).

 

Zelfrijdende testauto van Uber in 2018. Foto Dllu / CC BY-SA 4.0


Uber

Er was deze week ook ander nieuws over autonome auto’s. De medewerker van Uber die in 2018 in de auto zat die in Tempe in de staat Arizona een voetganger aanreed (lees: ‘Arizona verbiedt autonome testauto’s Uber’), wordt namelijk vervolgd voor dood door nalatigheid (RTL Nieuws). Zij had de dodelijke aanrijding kunnen voorkomen, als zij niet op haar telefoon had zitten kijken.

Beide nieuwsfeiten laten zien dat auto’s weliswaar veel beter zijn geworden in het zelf over de weg sturen, maar dat volledige autonomie (waarbij de bestuurder veilig een dutje kan gaan doen) nog ver weg is. Het dodelijke ongeluk in Tempe zorgde er destijds voor dat Uber stopte met het testen van autonome auto’s in Arizona. Ook heeft de aanrijding zonder twijfel het onderzoek naar volledig autonome auto’s vertraagd; niet alleen bij Uber, maar ook bij concurrenten zoals Waymo. Het probleem lijkt, in een notendop, dat de interactie tussen mens en machine het lastig maakt om een voldoende veilig en betrouwbaar systeem te ontwerpen.