Bij het kunstwerk Proteus 2.0 beïnvloeden de hersenprocessen van een toeschouwer de patronen in een magnetische vloeistof. Vanaf deze week is het in Enschede te zien.

Proteus 2.0 is het werk van de Zwitsers Pierre Cutellic en Maria Smigielska, beiden ontwerper en onderzoeker. In het werk van Cutellic staat generatief-discriminatief design centraal: de computer creëert een aantal opties, de mens bepaalt vervolgens welke optie het beste is. Smigielska houdt zich bezig met robotica. Het werk van beide komt bij elkaar in de opstelling Proteus 2.0, die op 2 oktober aan de expositie Bits, bots and brains werd toegevoegd.
 

Pierre Cutellic en Maria Smigielska met hun opstelling Proteus 2.0.

Bij Proteus 2.0 worden de hersenprocessen van de toeschouwer via een brein-computerinterface omgezet in patronen voor magneetjes die op en neer kunnen bewegen. Deze magneetjes laten vervolgens een vloeistof bewegen waar magnetische deeltjes in zijn opgelost: een ferrofluid. Op het patroon dat zo in de vloeistof ontstaat, reageert het brein van de toeschouwer weer, waarna een machineleermodel op basis daarvan nieuwe patronen genereert.
 


Proteus 2.0 en andere kunstwerken van Cutellic en Smigielska zijn nog tot 18 november te bekijken (of, in sommige gevallen: ervaren) in Tetem, Enschede. Als aanvulling op de tentoonstelling is er bovendien het Exploring-Lab, waarin bezoekers meer te weten komen over het maken van sculpturen met ferrofluids.

Beeld: Pierre Cutellic en Maria Smigielska