Boeing presenteert 'vliegend lab'
Slimme toiletten aan boord, betere communicatie met de verkeersleiding en meer passagiers die (virtueel) uit het raampje kunnen kijken: drie nieuwe technologieën die Boeing onderzoekt met een nieuw testvliegtuig.
De vliegtuigbouwer is inmiddels toe aan de zesde ronde van het ecoDemonstrator-programma, waarbij het één vliegtuig omtovert tot vliegend lab. Dit keer wordt een Boeing 777 gebruikt als proeftuin voor in totaal vijftig technologische innovaties. Daarbij staan duurzaamheid als het comfort van passagiers en bemanning centraal.
Slimme toiletten
Boeing hoopt de vluchtervaring onder andere te verbeteren met extra camera's en beeldschermen. Die moeten meer passagiers laten genieten van het uitzicht - alsof iedereen aan het raampje zit. Ook experimenteert de vliegtuigbouwer met het delen van digitale informatie tussen luchtverkeersleiding, cockpit en het operationeel centrum van de luchtvaartmaatschappij. Dat moet leiden tot efficiëntere routes en betere veiligheid.
Een andere nieuwigheid die Boeing gaat testen, is een applicatie voor de Electronic Flight Bag, een scherm in de cockpit waarop piloten onder meer vliegroutes kunnen opzoeken. De nieuwe applicatie toont bij specifieke, ongunstige weersomstandigheden automatisch alternatieve routes.
Verder komen er slimme toiletten en een nieuw climate control-systeem, dat de temperatuur en de luchtvochtigheidsgraad in de cabine in de gaten houdt en automatisch aanpast.
737 MAX
Boeing maakt een rampjaar door, na twee crashes met de nieuwe 737 MAX binnen korte tijd. Onderzoek wees uit dat de oorzaak in de software lag, waarop Boeing diep door het stof moest. De toestellen van dit type worden inmiddels al maandenlang aan de grond gehouden, wat een enorme kostenpost betekent voor de vliegtuigmaatschappijen die ze in hun vloot hebben.
De nieuwe software zou inmiddels klaar zijn, maar het zal vermoedelijk nog maanden duren eer de vliegtuigen weer de lucht in mogen.
Vliegend lab
Toch besloot Boeing door te gaan met de eco-Demonstrator-vluchten. 'In dit programma onderzoeken we hoe we vliegen veiliger, efficiënter en nog prettiger kunnen maken met behulp van technologie', stelt Mike Sinnett, vicepresident productontwikkeling en toekomstige vliegtuigontwikkeling bij Boeing Commercial Airplanes in een persbericht. 'Door de 777 als vliegend lab te gebruiken, kunnen we sneller leren en verbeteringen doorvoeren, met een groter vertrouwen in hun toegevoegde waarde.'
Het is voor het eerst dat het ecoDemonstrator-programma met een 777 wordt uitgevoerd, De afgelopen jaren ging het om een 737-800, 787-8 Dreamliner, 757, Embraer E170 en 777 Freighter. In totaal heeft Boeing met het programma tot nu toe 112 verschillende technologieën getest.
Ruim een derde daarvan is vervolgens ook echt ingevoerd, zoals iPad-apps die piloten voorzien van realtime-informatie om brandstofgebruik en uitstoot te beperken, aangepaste aanvliegrouteinformatie om geluidsoverlast binnen bewoonde gebieden te beperken en een camerasysteem op de 777X dat piloten helpt om obstakels op de grond te vermijden.
Duurzame brandstof
De eerste testvlucht zal deze herfst plaatsvinden, zonder passagiers. Het merendeel van de testvluchten zal vliegen op duurzame vliegtuigbrandstof om de CO2-uitstoot te verminderen en de haalbaarheid van dit soort brandstoffen te demonstreren.