Bij een beroerte telt elke minuut. Merel Boers werkt met haar bedrijf Nico.lab aan methoden om patiënten sneller te diagnosticeren en daardoor beter te behandelen.

Naam: Merel Boers
Leeftijd: 31
Opleiding: technische geneeskunde, Universiteit Twente
Functie: ceo, Nico.lab

‘Elke minuut die je verliest, kost de patiënt gemiddeld 22 levensdagen’, vertelt Merel Boers van Nico.lab, een bedrijf dat software maakt waarmee ziekenhuizen de hele logistiek rond het herkennen en het behandelen van een beroerte kunnen vereenvoudigen en – vooral – versnellen.

Die snelheid is cruciaal. Bij een beroerte zit in de hersenen een bloedpropje dat de zuurstoftoevoer naar een deel van het brein belemmert. Gebeurt daar niets aan, dan sterft een deel van het brein af of komt de patiënt zelfs te overlijden. Die moet dus zo snel mogelijk naar het ziekenhuis om het propje te laten verwijderen.
 

Gebrand cd'tje

‘Probleem is alleen dat de logistiek nog niet optimaal is. Vaak is er geen radioloog aanwezig om de scans te beoordelen en als de diagnose eenmaal is gesteld, dan moet de patiënt voor de daadwerkelijke ingreep vaak naar een ander, beter uitgerust ziekenhuis. De scans gaan dan mee op een gebrand cd’tje. Dat gaat anno 2020 vaak nog echt zo. Ik heb me daar zo over verbaasd.’
 

Bloedpropje

Om dit proces te verbeteren, richtte Boers in 2015 Nico.lab op. De kennis daarvoor had ze opgedaan tijdens haar promotieonderzoek bij het AMC in Amsterdam. Vanaf 2017 ging het bedrijf echt lopen. ‘Vaak wordt gedacht dat Nico.lab algoritmen aan de man brengt die op de CT-scan een bloedpropje herkennen. Maar het is meer. Ons sterke punt is juist dat we de hele workflow van het ziekenhuis aanpakken. De radioloog krijgt er een gereedschap bij, waardoor uiteindelijk de patiënt sneller is geholpen.’

We willen dat geen enkele patiënt bij een beroerte nog moet wachten op een spoedbehandeling.

Ze geef nu leiding aan een man of twintig, gemiddeld jonger dan dertig. Het doel is om door te groeien naar honderd werknemers. ‘Dat vind ik best lastig. De langzame groei in het begin van je bedrijf is nog eenvoudig, dan houd je nog een band met je mensen. Wordt je bedrijf echt groter, dan lukt dat niet meer. Dan moet je proberen om je waarden vast te leggen in de bedrijfscultuur.’

Boers’ drijfveer is het creëren van zoveel mogelijk impact met haar bedrijf. ‘We willen dat geen enkele patiënt bij een beroerte nog moet wachten op een spoedbehandeling. En als ons dat is gelukt, dan willen we onze aanpak uitbreiden naar andere ziektebeelden waarbij tijd een cruciale rol speelt, zoals hartinfarcten en zware verwondingen na een ongeluk.’
 

Alle talenten leren kennen? Kijk in het dossier Techniektalenten 2020.


Foto Jordi Huisman