Autonome bezorgauto gaat weg op
Het arsenaal aan bezorgrobots groeit. Naast vliegende drones om pakjes en pizza’s te bezorgen, verschijnen er ook autonome bestelwagentjes die gebruikmaken van trottoirs en fietspaden. Een interessante nieuwkomer is deze bestelwagen van het Amerikaanse bedrijf Nuro, die gewoon over de openbare weg rijdt.
Nuro haalde 92 miljoen dollar aan investeringen op om ‘de voordelen van robotica in het dagelijks leven’ sneller toegankelijk te maken. Het bedrijf heeft zichzelf bovendien tot doel gesteld om van de autonome bestelwagen een van de veiligste weggebruikers te maken. Het voertuig is ontwikkeld door een team specialisten afkomstig van onder meer Google, Apple, Uber, Tesla en General Motors.
De bestelwagen van Nuro is specifiek ontworpen om binnen lokale gemeenschappen goederen te vervoeren tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en consumenten. Het compacte, autonoom rijdende voertuig moet de kosten van lokaal transport drastisch verminderen. De bestelwagen kan bijvoorbeeld boodschappen, maaltijden en kleding van de stomerij afleveren.
Lichtgewicht materialen
Over de specificaties laat Nuro nog maar weinig los. Bekend is alleen dat het voertuig is opgebouwd uit lichtgewicht materialen en dat het ongeveer half zo breed is als een personenauto.
Aan de zijkant zitten twee vleugeldeuren met daarachter twee gescheiden laadruimtes voor boodschappen en pakketjes. Tussen de vleugeldeuren zit een toetsenbordje waarmee gebruikers met een unieke code een of beide deuren kunnen openen om toegang te krijgen tot voor hen bestemde boodschappen of pakketjes.
Radarsysteem
De techniek voor autonoom rijden lijkt sterk gebaseerd te zijn op het systeem van Google’s zelfrijdende autoproject Waymo, waar de twee oprichters van Nuro eerder aan werkten. Net als bij
de Waymo zit op het dak van Nuro’s voertuig een roterend LIDAR-radarsysteem dat de omgeving driedimensionaal in kaart brengt. Daarnaast zijn er rondom camera’s aan het voertuig bevestigd.
Tekst: Paul Schilperoord