Analyse plasticvanger: defecten en verkeerde aannames
The Ocean Cleanup, dat met drijvers plastic uit de oceaan wil halen, heeft bij het bouwen van de eerste plasticvanger verkeerde aannames gemaakt. Daardoor werkte de drijver niet naar behoren. Ook gingen lasnaden stuk toen de drijver op zee lag.
In november liet oprichter Boyan Slat al weten dat System 001, het prototype van de drijver die het plasticafval in de Great Pacific Garbage Patch moest opvangen, problemen had. Het plastic bleef niet in de drijvende vanger zitten, omdat het sneller bewoog dan men dacht.
Golfkracht is groot
Na vijf maanden rekenen concludeert het onderzoeksteam van Slat nu dat de plasticvanger minder snel bewoog dan eerder was berekend. Het team bedacht maar liefst 27 mogelijke oorzaken voor dit fenomeen, die allemaal werden getest in het lab. Met de vergaarde data van System 001 berekenden de onderzoekers dat ze in de simulaties de kracht van stroming en golven onderschatten. Blijkbaar hebben die twee factoren zoveel effect, dat het verschil in snelheid tussen de drijver en het plastic continu veranderde. Soms ging de drijver sneller dan het plastic, soms langzamer. Daardoor bleef het plastic nooit lange tijd in de vanger hangen.
Daarnaast trad er tijdens de eerste missie een defect op. Eind december, toen al duidelijk was dat er niet veel plastic werd gevangen, brak een 18 meter lang stuk van de 600 meter lange buis af. Nadat het stuk geborgen en teruggevaren was, zagen de medewerkers van The Ocean Cleanup dat de lasnaad tussen de drijver en het scherm dat er onder hangt het had begeven. Dat kwam vermoedelijk door te grote krachten op de lasverbinding; de las kon die niet aan en brak.
Over paar maanden weer op zee
Nu de oorzaken duidelijk zijn, gaat The Ocean Cleanup aan de slag om de drijver weerbaarder te maken tegen golfkrachten. Ook zal het waarschijnlijk de lasnaden versterken. Dit alles duurt een paar maanden, waarna de drijver weer klaar is om uit te varen.
Beeld: The Ocean Cleanup