E-bikes gaan door de levensduur van met name de accu niet zo lang mee. De Amsterdamse fietsenmaker Roetz wil dat veranderen met een e-bike voor het leven.


Jaarlijks worden in Nederland ongeveer één miljoen fietsen afgedankt. Nu de e-bikerevolutie goed op gang is, is de kans groot dat dat aantal alleen maar groeit. Waar een gewone fiets soms wel dertig jaar meegaat, daar is de levensduur van een e-bike veel korter.

Daar wil fietsenmaker Roetz in Amsterdam-Noord wat aan doen met de Life e-bike. Half september lanceerde het bedrijf het eerste model in Nederland. Het ontwerp van de fiets breekt met de stijl van hun eerdere
fietsen: oude barrels die worden opgeknapt tot hippe retrofietsen, met of zonder accu in de naaf. 



Compleet nieuw ontwerp e-bike

De Roetz Life is een compleet nieuw ontwerp. De fiets lijkt meer op de moderne e-bikes, met een geïntegreerde accu en middenmotor. Het ontwerp is zo gekozen dat de onderdelen makkelijk zijn te vervangen.

De klant kan de uitstraling van de fiets en toevoegingen, zoals een kinderzitje, zelf kiezen. Oprichter Tiemen ter Hoeven: ‘Veel concurrenten zoals Swapfiets bieden generieke fietsen aan. Wij willen een fiets maken waar je zelf voor kiest. Zo krijgen mensen een band met de fiets.’


Band met de fiets

Ook Roetz wil die band met de fiets behouden. Daarom biedt het binnen-een-dag­reparatieservice aan huis aan. ‘Sensoren op de fiets controleren bandenspanning, motor, remmen en verlichting. Zo kunnen we de klant een berichtje sturen wanneer de banden te zacht worden.’

Slijtage aan de fiets wordt zo voorkomen. Ook biedt Roetz een terugkoop­garantie. 


Wat kost de e-bike?

De fiets is met 3750 euro wel aan de prijs. Een abonnement op de fiets is 96 euro per maand.

Ter Hoeven: ‘De abonnementsprijs is scherper dan voor andere e-bikes. We willen dat aanmoedigen, omdat we de fiets graag in de loop houden. Dan hebben we de maximale invloed om de waarde van de fiets te behouden.’ 


Tekst: Sija van der Beukel
Foto: Roetz